|Communicare, 1981:2 (1), 20 - 33|

A comparison of East and West German
media coverage of the 1976 Olympic Games
in Montreal

Manfred Massing and Dieter Voigt

Department of.Sociology
Rurh-Universitat
Bochum

Germany

Abstract

During recent years there was a perceptible tendency towards the
political and ideological use of sports journalism. The present s*:dy
deals with this problem, and comprises a comparative analysis of the
media coverage of the 1976 Olympic Games in Montreal by East and
West German media.

There is a close interaction between sports and the media, with benefits
for both. Top performance sports as such is not only very interesting, but
the contest for medals, cups, and new records draws the attention of
millions of people. These are also the people who are interested in the
products of any medium. Whereas local sports draws local audiences,
top performance sports not only draws national, but also international
audiences.

The fact that media coverage of important sports events involves
millions of people, increases the possibility that sports could be used for
political and ideological purposes. This could happen in four ways.

Firstly, sports events can be used as political demonstrations, like the
incident during the Olympic Games of 1972 in Munich, when the Israili
contingent was attacked. Secondly, teams could be excluded from
international contests if certain politicaldemands and requirements are
not met in a country. An example wouldbe the exclusion of Taiwan from
the Olympic Games, because they would not participate under the name
of the Republic of China. A third way in which sports can be useful to
political aims, involves the case where a government refuses to take
part in an international contest if certain demands are not met.
Reference can here be made to the case of the Moscow Olympics and
Russia’s involvement in Afghanistan. Finally, sports journalism can be
used for political purposes. Media coverage of sports can intentionally
be influenced by internal and external political forces. The content and
style of such politically influenced reporting can consequently deter-
mine the nature and extent of concurring political demonstrations.

20



The present study, in which coverage of the 1976 Olympic Games in
Montreal by East (DDR) and West German (BDR) journalists was
compared, focused specifically on the fourth possibility, viz. the use of
sports journalism for political and ideological purposes.

Method

The objective of the study was to study the utilisation of sports
journalism for political purposes by East and West German sports
writers during the 1976 Olympic Games in Montreal. A quantitative and
qualitative analysis of selected newspapers and television channels
was conducted.

Quantitative analysis
Newspapers

Two newspapers, viz. the “Frankfurter Algemeine Zeitung’* (FAZ) of the
BRD andthe “Neues Deutschland’” (ND) of East Germany were selected.
Ditferences between the functions of mass media in the two countries
were notincorporated in the present study. A few of the more important
Canadian newspapers were also used in the interpretation. These
papers included “The Montreal Gazette”, “‘The Toronto Star”, “The
Toronto Globe and Mail” and “Vancouver Sun’.

All 36 copies of the newspapers from 5 July 1976 to 14 August 1976
were included in the study (Krampe, 1977).

Television

The programme ‘‘Olympische S6mmerspiele Montreal -— Zusammen-
fassung der Kimpfe vom Vortag”', compiled and broadcast alternately by
the West German television channels ARD and ZDF, was recorded.

In these programmes the edited highlights of the previous day wers
shown. The programme was scheduled daily for 115 minutes from 19
July to 2 August 1976, and represented 20% of the time volume of all
West German sports reports of the Montreal games (Zumblick, 1977).

The East German programme *‘Olympia aktuel — Aufzeichnungen vom
Vorabend”, broadcast daily from 20h00 to 22h00, was also recorded.
The time used for this programme was about 17% of the time used for
Olympic reports in East Germany and could therefore be compared with
the West German programmes.

Both the East and West German broadcasts were regarded as the result
of the selection and edition preferences of the journalists from the two
different societies.

Categories

The following categories were used in the content analysis of the
television broadcasts:

® theme and time used for the programme

21



® classification of sports types
time used for male or female sports

® positive, neutral or negative evaluation of sports highlights from the
different countries

® reasons given for the successes or failures of athletes

Recording units of newspapers

The individual articles and pictures were measured in terms of their
positioning, that is whether they appeared on the sports pages or not. A
timetable was constructed to place the analysis of newspaper reports on
the same basis as that of the television programmes.

Reliability

The coder reliability was ascertained by comparingthe original analyses
of two days’ recordings with those of two trained colleagues. The
correlation varied between 0,91 and 0,98, which indicated a satisfacto-
rily high level of reliability.

Quantitative results
Extent and positioning of press reports

All 36 copies of FAZ as well as ND were analysed to determine the extent
of coverage. The supplements of the newspapers were not incorporated
in the analysis. A total of 808 pages of FAZ and 288 pages of ND were
analysed.

During the period analysed the sports section of the FAZ comprised
11,8% and that of the ND 18% of the newspapers’ total volume. The
reporting was specifically intensive during the period 19 July to 3
August. The extent of the FAZ's sports section increased by 17% of the
newspaper’s total volume, while the increase in the ND was 30%.

During the peak time of the Olympic Games there was a clear decrease
in the reporting of other sports topics in both newspapers. Furthermore,
the Olympic Games was given considerable attention in the general
pages of both newspapers. This amountedto 3,5% inthe ND. Inthe case
of the FAZ 50% of such general reports appeared on the front page,
while the percentage for the ND was 75%.

The total reporting of sports during the period, in the sports section as
well as the general pages, increased by 12,1% inthe FAZ and 20,6% in
the ND. In addition, the reports in the ND were generally better
positioned than those of FAZ. It should be noted, however, that the
actual space devoted to the Olympics was 14,9 square metres compared
to only 9,7 square metres in the ND.

Beyond the fact that quantity cannot be taken as a measure of quality,
22



the comparison of the two newspapers also présented other problems.
The value of any event for a newspaper should be seen in terms of an
increase in readership figures rather than space devoted to the event.

The relatively higher percentage of reporting in the ND should also be
seen in the context of the usual content of the newspaper, which
normally consists of government manipulated political news or propa-
ganda. In this sense the reports on the Olympics acquired a more
positive connotation in the ND than in the FAZ, and provided the readers
of the ND with a welcome diversion from the normal routine.

Broadcasting time and audience satisfaction

The East German television used more broadcast time for Olympic
reports than the West German channels. Proportionally East Germany
used more hours (32:67) for the Games than the ARD andZDF (53:137).
During this period the DDR used 56,3% of the total broadcast time for
sports, while the BRD used only 38,8%. In addition the BRD audience
also had the choice of a third television channel.

It was not only the relatively little time the ARD and ZDF spent on
Olympic reports, but other reasons as well that left the audience
unsatisfied. As Jurgen Eick stated, “‘what we had to look at sometimes
was terribly boring. For its film material the German television was
dependent on their Canadian colleages. Therefore the choice of the
highlights could not always be appreciated by the German audience. . .
At some swimming contests shown, it sometimes took 15 minutes
before the winners were ready toreceive their medals . .  During that
time the audience had to stare at blue, empty swimming pools’’ (FAZ,
25.7.1976, p. 13).

The East German television on the other hand were not afraid of any
costs to bring in large shows — frequently live — of their most
successful athletes. In addition to their normal broadcast time of 125
hours (Eurovision and Intervision), the East German television bought
another 52 hours of satellite time. One hour of satellite time cost them
5200 dollars. The normal renting tariff of the channels should be added
to this amount. The two ‘bundesdeutschen’’ programmes were only
supplied with a fraction of the leftover satellite time (FAZ, 26.7.1976).

West German television reserved only 13 hours unilateral time. A
debilitating aspect of the planning was that it proved impossible to
schedule live broadcasts of the winning performances of West German
athletes and teams.

When the public demanded more direct information the television
teams were forced to use any programmes from East Germany (FAZ,
27.7.1976). The ARD could not have shown their disorganisation more
clearly. At first they paved on satellite time but then had to buy broadcast
time from East German television. As the Olympic programme took up 5

23



to 6 hours of normal television programme time, the costs could not
have been the only factor for the relatively small renting of satellite
channels. The amount of 5200 dollars per hour was not so much if one
considers normal programme costs. The East German functionaries, on
the other hand, did not regard any cost as too much to show off their
athletes. They bargained on possible records and winning chances of
their athletes and planned satellite coverage of the shows accordingly.

Reports about winning events

The East German journalists concentrated heavily on their own win-
ners. It was possible to predict on which athletes the East Germans
bargained for medals. The planning proved to be more correct than that
of the FAZ (R=0,89 respectively Q,64). The reportingonthe Olympicand
non-Olympic events correlated just as good in the ND (R=0,66 respec-
tively 0,54).

The following could be deducted from the broadcast coverage: The rank
order correlation between time spent on different kinds of sports and
quantity of medals won where rho = 0,59 in East Germany and rho =
0,31 in West Germany. Furthermore the rank order correlation between
the broadcast time per type of sports and absolute membership of such
sports organizations was higher in East Germanythan in West Germany
(rho = 0,63 and 0,18, respectively). One cannot assume that the
television journalists from East Germany orientated themseives more
towards the members of the sports organizations in order to satisfy the
audience interests. Most probably in East Germany, the sports types
that were strongly represented in the Olympic Games, were also
supported by sports organizations with a large membership. By recruit-
ing more people, more money, and using better training, it is therefore
possible to have more winners than West Germany, and get more time
for the sports type on television.

East Germany did not take part in six of the 22 Olympic sports, but still
won 90 medals. The athletes from the Bundesrepublik won 39 medals in
19 types of sports. Therefore we can assume that East Germany
concentrated more on sports types spelling success.

This also applies to news reports. From the sports not mentioned by East
German journalists on television, in three none of their athletes took
part and in two there were no medals won. The West German television
reported on basket ball, volley ball, and soccer, although none of their
athletes were represented. These sports were expected to interest the
audience in Germany and were also very popular programmes because
of their dramatic contests.

On the other hand the ARD and ZDF did not show weight lifting or
archery — they had no winning athletes involved. They also excluded
judo, although they won a silver medal. The East Germans did, possibly

24



because of organisational reasons, not show yachting, although they
won a gold and a bronzd medal.

One can therefore say that the East German television journalists did
not avoid those sports, in which they had no winners,. more than the
Bundesrepublik. The programme share in East and West Germany
averaged 1,3% : 1,7%. But in comparison to the Bundesrepublik, East
Germany selected with more spesific criteria. In a detailed analysis the
following reasons for preferences emerged:

® own athletes took second places;
® the chances for medals were good, but without success;

® athletes from other countries involved politically with East Germany
won;

® in spite of the political differences, when athletes from other
countries showed success, they could not be ignored;

® popular types of sports;
e technical, organisational, or confidential reasons.

Presentation of female sports

East Germany is prominent in the primating of the emancipation of
women. How were women treated during the Olympic games? Women
in East Germany were more respected for their sports achievements.
Women from East Germany won 286 -(56,6%), and West German
women won 30 (15,2%), of ali the peints gathered by their countries. The
sports news were nat much influenced by these facts. The ND spent
29%, and FAZ 23% on female sports coverage. Possibly the journalists
from East and West orientated themselves on the share all female
athletes had in the final games, being 24,7%. One can say that the East-
and West German television presented more women sports than- the
rest of the world (39%, respectively 34%). Is this because most
journalists were men, or were superstars like Nadia Comaneci of
Karnelia Ender the reason for it? A more detailed study is necessary to
answer this question,

Motives of pictures shown

It is difficult to ascertain exactly how often and for how long own
athletes were shown on television programmes. On the other hand, itis
much easier with press photographs.

Both newspapers preferred pictures of their own athletes; of 260
pictures the FAZ showed 32% own athletes, and only 3,7% of East
Germany; of 343 picturés the ND represented 70% own athletes and
only 0,3% of the Bundesrepublik. For eight pictures of athietes in FAZ of
East Germany, there was only one picture in ND of West German

25



women athletes. From this one could work out the following propor-
tions:

e Medal points of Bundesrepublik versus East Germany was 1:2,55.

e FAZ: pictures with athletes from West Germany 1:8,6.

e ND: pictures with athletes from West Germany versus pictures with
athletes from East Germany was 1:2,4.

Quite a range of pictures of different themes were shown in FAZ: about
16% gave an image of the host country, its population and the
architecture of the stadiums. Another 16% were spent on every-day
incidents. In. comparison ND used only 5%, respectively 4%. East
Germany, as a Communist country could not afford showing their
population things they could never reach themselves. Therefore theydid
not show off Canada. but showed more of their own athletes (Gross,
1980).

Judging the countries and honouring the winners

The ND spent more {15,1%) time on reports dealing with the number of
medals won and honouring of winners than the FAZ (6,6%). The same
tendency could be seen on TV programmes. ARD and ZDF showed nine
honourings of their winners and eight times the stand of nations; the
East German television showed 31 honourings and 24 times the stand
of nations.

In proportion to the gold medals won by each country, their honourings
were not overdone by the press. Taking the average of each judging of
the countries, the East Germans had it on television for two minutes
while the Bundesrepublik had it on for one minute. The reason for East
German television teams to broadcast the stand of nations longer than
West Germany did, probably lies in the belief that the capitalists can be
won by the communists. The public had to be indoctrinated to forget the
weaknesses in economical areas.

Background information

The extent of background information about the Games could also serve
as an indicator of the quality of the Olympic reports. FAZ spent half of its
articles not on sports, but on items such as Olympic problems, sports
and politics, and Olympia, while ND only spent 15% time on these.
Material involving conflict was ignored by ND, for instance the Soviet
fighter Orischenko, who was disqualified, and another Soviet athlete
who attempted to flee.

FAZ used most of its time on themes like:
Taiwanese boycotting;

sports-medical problems such as doping;
boycott of African countries;

sports assistence in West Germany; and
security precautions in Montreal.

26



Less important themes rounded off the picture. The FAZ reader was for
instance informed on economic problems of the games in Canada, the
black market trade of Olympic admission tickets, etc.

The East German reporters were more restricted in their themes. About
16% of the articles which did not exclusively deal with sports, included
congratulations to East German winners. The high consumption of eggs
in the Olympic city was mentioned twice in ND. The contacts between
the “diplomats in track suits’’ and the host country and its people were
reduced to a minimum. Interviews were usually redundant with
trivialities. The bid show for television was more important than the
human himself. The contact between nations was given an inferior
position.

Stylistic methods

The more variations in the contents of the articles in FAZ required more
balanced stylistic methods. The formal text analysis of FAZ and ND
yielded a dominance of reports and results that meant more elements
referring to the event and the subjects.

FAZ used more stylistic methods giving opinion-like comments and
features, than ND; in place of objective reproduction of sports events,
they often gave a subjective reflection. Photoreports in the FAZ and ND
took up more than a quarter of the space used for all Olympic reports
{Glintsche, 1974). The number of Olympic photos in ND was 1,5 times
more than in the FAZ.

While the Eqst German athletes dominated the front page of ND, FAZ
fundamentally never published photos on the front page. Caricatures of
the Olympic Games were found in ND and the FAZ: mostly cutting satire
in the West {(e.g. July 19, 1976, p. 3) and affirmative sketches in_ND
(August 3, 1976p. 2).

Evaluation of sporting achievements

How were the positive and negative statements on sporting achieve-
ments in the Olympic reports divided between the athletes of the
individual countries? Were all the athletes treated the same or were the
own athletes being praised or scolded more than others? In the
television analysis three trends could be observed, viz. positive evalua-
tions like ‘‘fantastic success’’; negative evaluations like “a weak game*’;
and judgements which were neither positive nor negative.

Of a total of 529 evaluations shown on TV in West Germany, 29,7%
were of own, and 18,5% of athletes from East Germany (1:0,8). Of the
634 evaluations shown on the East German television only 3,5% were
of West German athletes, and 46,7% of their own athletes (1:13,4).
Therefore it seems that the East Germans avoided evaluations of the.
West Germans more than did the West Germans of their. Eastern
neighbours. '

27



The SED functionairies were seemingly not interested to give the West
Germans more praise than necessary. On East German television the
ratio was 18:1, and on West German television the ratio was 7,5:1. The
athletes of own country were more positively evaluated, but West
Germany was nevertheless a lot more critical than East Germany. The
ratio of positive to negative evaluations was 2,4:1 in the Westand 8,2:1
in the East. The fact that the East German television accentuated their
athletes more positively than did the West German programmes (ARD
and ZDF), was not caused only by the degree of sports performance in
that part of Germany, but also because of the proportions of the medals
won.

The East German journalists had to consider whether critical state-
ments would not harm the SED. Otherwise they had to emphasise the
positive developments and use it as propaganda.

Reasons given for success or failure

To what extent were the basic aims of the Olympic movement reached
and how did the media in the two Germanies evaluate the extent of the
success?

In the time between July 19 and August 14, 1976, FAZ published 238,
and ND 163 arguments as to why their athletes succeeded or failed.

Seventy per cent of the statements of great success in ND concerned
their own athletes. In FAZ the percentage was 51% for their own
athletes. Success was mostly attributed to the athletes’ own initiative:
42% of FAZ and 66% of ND. FAZ rendered the preparation of the athletes
most prominently, while ND accentuated the mental attitude and
psychological state of their athletes. The West Germans gave mostly.
psychological and physical reasons for failure. ND gave the same
reasons, but also mentioned failure in tactics. In the FAZ 66 reasons
were given of successes of own athletes, and 89 for failures (1:1,4),
while the figures for ND were 83 and 28 respectively (1:0,3).

FAZ gave reasons for 64 successes and 19 failures of athletes of other
countries; ND proportionally had 35:7. ND never blamed the trainer or
the athlete for the failure. The successes of East German athletes were
seldomly connected by ND to these people. This tendency is quite
surprising, because the socialistic countries rely more on collective
work than the performance of the individual. Furthermore, the East
Germans had a few prominent trainers. The whole issue of training and
preparation is kept in the dark (c.f. e.g. ND, 27.07.76, p. 7). This might be
the result of the tendency not to give the rivals insight into the doings of
their opponents. It is also possible that the organisation and techniques
were displayed less prominently to promote the socialistic system.

The analysis of the television programmes showed that East Germany
did not give reasons for success and gave only seven reasons for

28



failures. West Germany gave 25 reasons on each category. Possibly, the
East German journalists were hesitant in live shows to give statements
which might later lead to a political controversy. Critique on own
contestants might also threaten the cohesion among socialistic ath-
letes. The real reaons for failure or success were probably analysed
internally and not for the consumption of the world.

Qualitative results

The preceding quantitative basis should not lead to an under-emphasis
of the qualitative characteristics of the media coverage. In this section a
number of typical differences have been highlighted.

Seeking sympathy for the government and social order

FAZ and ND came to the same conclusions: the participation of East
Germany in Montreal was actually a public relations action aimed at
putting the SED government in the limelight of the world. The conditions
were very favourable: firstly, the superathletes from East Germany, and,
secondly, an army of journalists from all over the world, millions of
readers, listeners and onlookers. Horst Fetten stated: ‘“The days of
Montreal were the days in which East Germany made its mark on the
map in front of millions of people” (FAZ, 28.7.76, p. 14). Another
journalist from the Daily Mail called the Olympic Games the Kar/ Marx
Games. The national hymn of East Germany became better known than
the winning song of the Eurovision song festivalin 1976, viz. “Save your
kisses for me’’ (FAZ, 3.8.76, p. 7).

The East German athletes were interviewed very frequently. They gave
300 press interviews. They had to ask permission from their team leader
to be interviewed. There was also a show about the lives of the people in
East Germany. A book with data of participating athletes was prepai ed
beforehand.

The question on the reason for the sports successes always gave a
chance to advertise the socialist system (c.f. Globe and Maijl, 28.7.1976,
p. 55). On a question put to Monfred Ewald whether it was possible to
imitate the East German Olympic successes, he answered, ‘‘they must
only see to it that Canada gets the same social order as East Germany’’
(See Knecht, 1978),

More effective were the interviews with the athletes, especially those
who held political offices in their country. In a Montreal newspaper, The
Gazette, a reporter compared the middle distance athletes Abby
Hoffman from Canada and Gunhild Hoffmeister from the DDR. ND
(30.7.78, p. 7) commented on this as follows:*The one — Gunhild —isa
member of parliament, working out new laws, while the other — Abby
— enjoys a good reputation, but is leading a hopeless fight for more
rights for the youth and athletes™. It was further printed that although
Hoffmeister was an unmarried mother she held an official office, which
was impossible in Canada.

2



By praising socialism, very real problems of a socio-economic and
political nature were concealed. Politically they bargained that the time
situation could be disguised by showing the happy faces of their
winners. The Canadian press saw through this. For instance, the
Toronto Star (23.7.76, p. 42) wondered, "How could a socialist country
produce such athletic abilities if it cannot even produce enough
accommodation?”

Critique delivered on Olympic Games and host country

The striving for international recognition and honour for the socialist
country, led to reduced critiques on the Games. As the Games was
excellently suited for political aims, many negative incidents were
intentionally ignored. It seemed that criticism which is commonplace in
the West, like that of Vogel (FAZ, 17.7.76, p. 1), was not possible in the
ND.

Children as precocious stars in the Olympic arena (e.g. FAZ, 24.7.76, p.
1) was a forbidden theme for the East German press, although that
country sees itself as the real heir ofthe humanistic German tradition. It
is understandable that the East German journalists did not commenton
the deteroriating etiquette of the athletes. West Germany on the other
hand, wrote about the inflation of competition (FAZ, 15.1.76, p. 12).

The opinion of Knecht (1978) was that the mass media in East Germany
only reported on the positive effects of sports as such. They assumed
that only other countries wrote about their manipulations during the
Olympic Games. East Germany did not report any negative thing about
Montreal or the host country. West Germany criticised the heavy
security precautions imposed by the Canadians. Onthe other hand, East
Germany showed more understanding for the security precautions. FAZ
reacted more vicious. They often criticised the violent behaviour of
security guards during minor incidents. The Gazette mentioned this
approach and attitude of the West German journalists explicity (e.g.
31.7.76, p. 4; 3.8.76, p. 3). While some East German journalists did
complain about the heavy security precautions, most of them showed
understanding and held an attitude of “safety first” (c.f. ND 24 /25.7.76,
p. 7 and FAZ, 27.7.76, p. 9). In the case of anti-Soviet provocations, like
the escape of a Soviet athlete, they wished that the heavy security
precautions would also apply to ““Ukranian fascists” (ND, 2.8.76, p. 8).
Similar vociverous criticisms can be found in ND, 16.7.76, p. 5; p. 7;
27.7.76, p. 7; etc.

While the new stadium was called a concrete pancake by a West
German journalist (FAZ, 13.7.76, p. 10), negative criticism was levelled
at various other organisational and related aspects. Neumann observed
that many spectators nearly fell asleep during the opening ceremony
(FAZ, 19.7.76, p. 11). In contrast, ND (19.7.76, p. 6) described it as a
glorious start of the sports festival and went on to describe it in exultive
terms.
30



High performance sports as a method to reach political identification

FAZ refrained from politicising the games and Chancellor Schmidt re-
fused to visit the West German team (FAZ, 23.7.76, p. 3). In contrastthe
SED explicitly tried to further improve their relations with their athletes.
Lerich Honecker personally received athletes. Special receptions were
organized for them (ND 7/8.8.76, p. 1) and they were represented with
national honors like the ‘‘Vateriandischen Vendunstorden” and the
**‘Banner der Arbeit’” (c.f. ND 25.8.76, p. 3). Knecht(1978) estimated that
a gold medalist was awarded at least 25 Q00 DM.

Therefore, the East German athletes abviously saw success as political
achievement. The SED hoped to decrease the distance between their
critics and the population in the way the public often identifies with
sports stars. Consequently it was necessary to build a better relation-
ship between the athletes and the government to decrease the
suspicion of the SED leadership. Young people who identified them-
selves with a well-known athlete, who had outspoken political view-
points, experienced cognitive dissonance (Festinger 1957, 1970) when
they did not agree with the SED regime. The party hoped that in such
cases the youth would prefer the athlete and forget their own aversion
to SED politics.

This is probably one of the reasons why East German politicians often
tried to show off with prominent athletes in the media. The athletes
knew when they had to thank for their privileges. For instance, Kornelia
Ender replied to a question: "‘Surely | have the talent, but without the
possibilities that are given to each talent in our Republic, | would never
have reached mygoal”(ND, 24/25.7.76, p. 8). Various similar examples
could be quoted (e.g. ND, 27.7.76, p. 1).

In this way it was suggested that the East German citizens too did their
part to support the high performance sports. The winners also formed a
connection between the functionaries and the population. This is
promoted by fan correspondence. Thousands of telegrams from home
supported the athletes (e.g. ND 2.8.76, p. 8). In East Germany the
supermen and women were shown as ordinary people to promote
identification with them. For instance, many people probably enjoyed to
read that Kornelia Ender’s musical interests were similar to theirs (ND
31.7/1.8.76, p. 11).

The meeting between the “swimming queen” and her grandmother
who fled from East Germany to the USA in 1959, was completely
ignored by ND (see Gazette, 20.7.76, p. 2) while the Canadian
newspapers reported about it in big headlines (e.g. Globe and Mail
23.7.76, p. 54).

Top performing sports has not only integrational functions in their own
country, but also in the political scene elsewhere. East Germany and the
Soviet Union accentuated their alliance with each other. The congratu-

31



lations from Honecker to the successful East German team members in
March 1976, was an example of this: “You have represented the
socialistic homeland honourably next to the fantastic Soviet athletes”
(ND, 25.8.76).

The East German athletes had a very patriotic point of view, while Mac
Wilkins, an American winner, commented, ‘| won my gold for myself
and not for the USA"" (FAZ, 27.7.76). Many athletes from West Germany
might have thought the same way; in the SED country, such acomment
into the world would be treated as treason.

The athletes’ image in the press

The East Germans called teams from Capitalist countries their greatest
rivals. They had to be beaten as they represented a wrong social order.
This was not stated overtly, but was a criterion for the evaluation of
successes in sports by the head of the party. Triumphantly, the DTSP
president Ewald spoke about the historical victory of the socialistic
country at the Games in Montreal. With regard to their different social
functions, the behaviour of the athletes from East and West were
compared. The East German athletes were supposed to represent a
socialistic personality, characterised by dogmatic beliefs, and high
moral principles. As “‘diplomats in track suits’ their behaviour may not
discredit the socialist image.

In comparison with ND, FAZ often sketched athletes who failed
physically, whose behaviour was unsatisfactory, and who were bad
losers. This is illustrated by the following example: The four world
champions of the year before, Klaus Steinbach, Peter Nocke, Werner
Lampe, and Hans Joachim Geister, just missed bronze medals. This
resulted in tears, swearing and uncontrolled outbursts of rage. Nocke,
for instance, jumped around on his track suit (FAZ, 23.7.76, p. 13).
Michael Kolbe, who won a silver medal, had not much to say and was
seemingly disappointed. In comparison, Frank Baumgarted did not lose
face when he fell and lost his chance in afight for the gold medal. Within
a fraction of a second he was over the shock, went after-his opponent
again, and managed to win a bronze medal. He himself commented by
saying it would be wrong to say that | would have won the grace
otherwise’ (ND, 2.8.76, p. 8).

The reasons ND (e.g. 23.7.76, p. 8) gave for the great victory of their
athletes, were concentration, fighting spirit, and great strength of
nerves. Not the one with the muscles, but the disciplined, controlled,
athlete was the leading motive in the reports of the ND. The will to
represent socialist home as successful as possible, is given as areason
for their strength. These factors collectively help to overcome the
failures.

It was also mentioned that the East German athletes only went on

32



outings as a group. Only a few functionaries thus had to watch over the
behaviour of the athletes (c.f. Globe and Mail, 28.7.76, p. 55).

The Olympic spirit was demonstrated by the East German teams, when
they invited all their athletes, who did not win any medals,toapartyina
restaurant. The ND (27.7.76, p. 7) said that the disappointed athletes
could feel that a medal was not the only thing the team was looking for.

The Eastern and Western press presented a different picture.of the
female star athletes. ND tended to ignore the discussion, while
Canadian papers {e.g. Vancouver Sun, 20.7.76, p. 18) dealt with the
issue in great length.

Two other important facts that characterised the press reports of the ND,
should be mentioned: they endeavoured to interest the masses in sports
activities like walking, swimming and cycling (e.g. 31.7/1.8.76, p. 8).
The SED functionaries probably hoped to transfer the readiness for
achievement in sport to the working sector (c.f. Voigt, 1976, 1980; Voigt
and Burger, 1977).In ND this was shown by a caricature: on the winning
pedestal sat a worker with the laurels of victory (ND, 19.7.76, p. 2;
7/8.8.76, p. 9).

References
Frankfurter Algemeine Zeitung, 5 July 1976 — 14 August 1976.
Neues Deutschland, 5 July 1976 — 14 August 1976.

33





