Communicare 9(1).:68-77

Pre-Election coverage by SABC-TV of
the 1989 General Election.
A Case Study in News Construction

John van Zyl

This article is based on the findings of
a group of eleven specialists (WITS) who
were commissioned by IDASA to
monitor SABC-TV news coverage of the
run-up to the 1989 general election. The
report attempts to be a “case-study” In
the construction of television news,
employing discourse theory and the
semiotics of film and communication in
preference to the traditional quantitative
approach. The encoding procedures of
TV news were the maln focus of the
analysis which sought to demonstirate
above all the shifting perspective within
which news is constructed and how the
signs and codes of news are closely
related to those of fiction. It Is freely
acknowledged that the monitoring
group occupled a position critical of the
State and espoused a non-racist, non-
sexist, unitary political dispensation for
South Africa, along the lines of the
Freedom Charter.

PREAMBLE

Early in 1989 the Institute for a Democratic
Alternative for South Africa (IDASA) commis-
sioned me to monitor the South African
Broadcasting Corporation Television (SABC-
TV) news coverage of the run-up to the 1989
general election. Subsequently, a team of 10
senior film and television students and |
monitored the nightly “Network/werk” pro-
gramme during July, August and the first five
days of September.

An interim report was issued at the end
of July, and a second interim report just

John van 2yl is Associated Professor: School of
Dramatic Arts, at the University of the
Witwatersrand

before the election on 6th September, A final
report was written up in December, 1989,
when it was already apparent that some
political reforms were afoot.

This paper was written in March 1990,
when the highly significant changes of
February 2nd had taken place — the unban-
ning of the African National Congress (ANC)
and the South African Communist Party
(SACP), as well as the release of Nelson
Mandela being the most significant.

What had started out as a document that
would demonstrate the Nationalist-apartheid
bias of SABC-TV news and the way it served



the state propaganda machine had now
taken on a new significance. By March 1990
it was no longer necessary to prove that pre-
February 2nd news had served the cause of
apartheid. It was taken for granted that it had,
and in the climate of the new dispensation
SABC-TV news openly featured the ANC,
the PAC, and other anti-apartheid groups.

This shifted the focus of the report away
from demonstrating how SABC-TV news
was used to create a climate for the election
that would favour the Nation Party. Instead
the report now became a case-study in the
construction of television news.

What it sought to demonstrate above all
was the shifting perspective within which
news is constructed and how the signs and
codes of news are closely related to the
signs and codes of fiction.

Significantly, it questions the privileged
status of news as somehow being “objec-

tive”, “true’, or even “impartial.”

METHODOLOGY

It was decided at the outset that a quan-
titative method would not be used, even
though the probable lack of empirical data
might appear to be detrimental to the
substance of the report.

For instance, it appeared to the monitor-
ing group that the obvious empirical method
of measuring the amount of screen-time
given to each political party contesting the
election was not very useful. Firstly, it did not
take into account the NATURE and CON-
TEXT of the time measured. For instance,
a speech by a person opposed to the Na-
tionalist Party might be a given extensive
screen-time because the content seemed
self-destructive (the maxim of giving a man
enough rope to hang himself!).

Or a short pacifist speech by another op-
positional party just after an act of sabotage
might similarly be seen as damaging to that
party.

Secondly, it does not take into account the
PLACEMENT of the measured time. Lead
stories have a greater impact than subse-
quent stories.

Thirdly, it undervalues the GROUPING of
the stories measured. Three stories on police

action internationally will give a local story
of police violence a different character, mak-
ing it appear natural and inevitable.

Finally (and crucially) one cannot measure
the news that is SUPPRESSED or ignored.
For instance, most newspapers carried
stories of the violence in Natal during the pre-
election period, but SABC-TV wvirtually ig-
nored it.

On a more theoretical level, we argued
that meaning exists only within a system.
Taking our cue from semiotics, we propos-
ed that the meaning of an element is deter-
mined by both its SYNTAGMATIC relation
to other items with which it is in combina-
tion and its PARADIGMATIC relation to the
absent set of elements that can be
substituted for it.

Therefore, the traditional quantitative ap-
proach was rejected, although it was
acknowledged that some empirical data
would be useful to help contextualise the
analysis.

DISCOURSE METHOD USED

The monitoring group divised a method that

eclectically combined elements of discourse

theory and the semiotics of fiim and
communications.
Its major tenets are the following:

1. A discourse method assumes that news
is not simply a complete (or incomplete)
description of facts, but a particular
reconstruction of reality according to the
norms and values of some part of socie-
ty, usually the part that has power.

2. Itassumes furthermore that news involves
KNOWLEDGE (short-term memory) and
BELIEFS (long-term memory). Knowledge
is the selective record of what happens
on a daily basis (like accidents, con-
ferences and statements — conventional
“news"), and beliefs are the result of the
“cultivation” of certain cognitive maps or
world-views through persistent emphasis
and patterning (see Gerbner, “Cultivation
Analysis™"). The “Total Onslaught” pro-
paganda campaign was the result of such
cultivation and eventually acquired the
status of a belief.

it is worth bearing in mind that a culture



70

cultivates not only patterns of conformity
(beliefs) but it also cultivates patterns of
alienation and rebellion after its own
image.

For instance, because in this study
SABC-TV consistently suppressed any in-
formation derived from spokespersons of
the Mass Democratic Movement (MDM),
the MDM was cultivated as a site of pro-
test (rather than, say, the Inkatha move-
ment which was kept visible).

Critically, cultivation analysis reminds
us that the media not only tries to tell us
WHAT to think, but also what to think
ABOUT. So the effects of media items,
like television news, lie not so much in
what they make us “do”, but what they
contribute to the meaning of all that is
done.

A good example would be the fictitious
story of the capture of “12 armed ANC
terrorists” a few days before the election.
At that time it was necessary to
foreground the threat of the ANC to justify
detentions and the state of emergency.
After the election this item was dropped
and subsequently proved to have been
untrue.

. Finally, discourse analysis relies heavily

on the post-Sausaurean semiotics of the
1970’s that stresses language’s status as
cultural production. Language does not
mirror the world but constructs it. The
work of Lacan (echoing Nietzsche's dic-
tum that ‘language secretes ideology’) is
crucial to this position. Lacan argues that
neither words nor images communicate
an acknowledged reality neutrally, but in-
stead offer a perspective through which
reality is constituted.

Furthermore, meaning is produced in
an exchange between a ‘“‘subject” and a
set of signifiers. This is not the place to
explicate the concept of the “sliding
signifier”, except to remark that, in sum-
mary, it infers that meaning is always pro-
visional and changes as new elements are
added to the signifying chain. These
changes open up new possibilities for
what may come and affect what has
already been.

The subject may “punctuate™ the signi-
fying chain at times to construct a mean-
ing, but ultimately there is an endless
dialectic between the subject and mean-
ing, and each affects the other.

IMPLICATIONS
1. This discourse method rejects as impossi-

ble a value-free, objective or scientific
anaiysis of the news. An “analysis"” must
inevitably be an ‘“interpretation.” It
therefore freely acknowledges that the
monitoring exercise was undertaken by
a subject (the group) that occupied a posi-
tion critical of the State and espoused a
non-racist, non-sexist, unitary political
dispensation for South Africa along the
lines of the Freedom Charter.

. Furthermore the method believes that

“news"” is a stretch of narrative discourse
with its own signs, codes and conven-
tions, some of which it shares with other
narrative forms like the novel or drama.

In the same way that documentary film
is often FORMALLY indistinguishable
from feature film (e.g. they share
background music, editing techniques
etc.), news is often indistinguishable from
story-telling.

Speech Act Theory teaches us that it
is the sort of attention that the subject
pays the stretch of discourse that is be-
ing addressed that determines whether it
be seen as factual or fictional. In other
words, the stretch of discourse has no IN-
HERENT ontological status. It is not
because news is true that we believe it;
it is because we believe certain items of
communication encoded in a particular
way to be news that we see it as true.

That is why the encoding procedures
of SABC-TV news were the main focus
of the analysis, since from that, we could
deduce the ideal viewer that was being
interpellated, and from that what function
the news was serving as part of the
Ideological State Apparatus. If some sort
of provisional agreement could be reach-
ed about the effect of the news on voting
patterns, it would be a bonus, but we were
not very sanguine about that. The words



of Deng Shoa Peng had to be called to

mind. When asked what the effect of the

French Revolution had been, he

answered “It is too soon to telll”

3. The news was interpreted according to
democratic journalistic priniciples which
believe that all sections of the population
should have access to the media, that
"openness” is to be preferred to so-called
"impartiality” or “neutrality”.

The principles aroused by Channel Four
in its actuality and news programmes were
regarded as a near ideal model to follow:

THREE ASPECTS OF THE DISCOURSE
METHOD:

CRITICAL EVENTS ANALYSIS.

THE SPIRAL OF SILENCE.

THE FLOW OF APPROVAL.

A. CRITICAL EVENTS

These are events conventionally seen as
newsworthy, coming in easily over the
“threshold of newsworthiness” (like earth-
quakes or summit meetings). Or else they
are events that are made to appear
newsworthy by professional media practi-
tioners, public relations officers or politicians
at critical times either through use of state-
controlled media or the media at large.

Headlines and lead stories on SABC-TV
news do more than simply relate bits of in-
formation to viewers. This information is first-
ly prioritised by its placement, and then
dramatised and politicised by the language
used, the images shown and the intensity
through which both are cultivated.

Critical events in television news are those
items that appear regularly and are
significantly placed for maximum effect (ob-
viously quantitative analysis could determine
exactly how many times a critical event has
appeared). Critical events can even be found
in educational programmes where a white
learns a Black language and then practises
it on Blacks in subordinate positions (Blacks
are naturalised as inevitable in service or
domestic posts).

Significant critical events constructed F W
de Klerk as a world leader, the ANC as
violent and voiceless, and the National Par-
ty as the party of the middle, holding the

centre between rightwing CP and AWB
elements and leftwing MDM and ex-
traparliamentary groupings.

B. THE SPIRAL OF SILENCE

People, events and institutions can be
marginalised through negative reporting and
through being ignored into silence. These
stories do not make it over the “threshold
of newsworthiness” since “the door has
been closed”. :

Individuals like trade-union leaders and the
IDASA leadership, organisations like MDM,
COSATU, NACTUR, ANBCO, SAYCO, the
ANC and the PAC were seldom meritioned,
never accessed and descended into the
Spiral of Silence.

Interestingly, this neglect by SABC-TV en-
couraged the rise of the “alternative press”
of the “Weekly Mail”, “Vrye Weekblad",
“New Nation”, “South” and other journals,
which all tried to redress this Spiral of
Silence.

(This is analogous to the way that SABC-
TV’s neglect of sociopolitical documentaries
encouraged the rise of an oppositional film
documentary movement).

C. THE FLOW OF APPROVAL

Through the constant repetition and place-
ment of certain concepts, images and situa-
tions (as well as the omission of others), a
certain mindset or attitude is cultivated. Ob-
viously, ‘critical events’ and ‘the spiral of
silence’ would be part of this strategy.

For example, SABC-TV cultivated the im-
pression that the outside world was better
disposed to South Africa in 1989 than in
1988 through the placement of interviews,
news about foreign visitors and the Narnibian
negotiations. ltems such as these need not
be untrue but repetition gives them an un-
warranted status.

ELECTION ON TELEVISION OR A
TELEVISION ELECTION?

In “Television and the February 1974
General Election” Trevor Pateman makes an
important point:

n



"* ‘Television coverage of the Election’ has
become more and more misleading. Televi-
sion can only COVER an election when the
campaign has an existence INDEPENDENT
of the presence of television ... My first thesis
is that we do rbt have television coverage
OF an election: we have A TELEVISION
ELECTION.”

Pateman sees newspapers as reporting
the election and the various election cam-
paigns, while television is the vehicle for the
campaigns.

It can safely be said that most white voters
experienced the 1989 election as a televi-
sion event. Most received information about
the state of the nation and policies from
ministerial statements rather than personal
contact with party canvassers.

Pateman makes this point:

"“In terms of EFFECTS, television may not
be as important ... but in terms of EX-
PERIENCE, the fusion of television and the
election seems sufficiently clear for me to be
able to write ““the Television Election Cam-
paign.”

In South Africa in 1989 SABC-TV organis-
ed special election debates during the news
programmes, the election featured heavily
on the news itself and the ruling Nationalists
relied on major speeches being reported at
length, even to the extent that important
points in speeches were made in English or
Afrikaans to feature in the news of that
evening.

If the election were to be seen purely as
NEWS it would have been essential that the
local news presenters and interviewers
should have been seen as neutral.

Pateman writes, “The obligation — legal,
professional and ideological - to present the
Election in a neutral way (fair, balanced, ob-
jective, impartial) requires that the person-
nel of the television organisations who ap-
pear on screen — newsreaders, inter-
viewers, chairmen etc. — be seen as above
or outside the party struggle, and this is more
easily achieved if they are seen as mediators
representing the struggle.”

Pateman makes the point that depending
on the degree to which the presenter ap-
pears to be a PARTICIPANT rather than an

72

OBSERVER, he or she loses the privileged
ideological position they hold in the au-
dience's eyes and are reduced to the level
of the participating politicians.

It was obvious that SATV news readers
and chairpersons assumed the role of par-
ticipants by asking prepared or leading ques-
tions of Cabinet ministers (sometimes adop-
ting a ‘hostile’ tone to mask the innocuous
nature of the question) or by being ag-
gressive towards opponents of the NP. The
Johan Pretorius’s interview with Dr Zach de
Beer of the DP was a good example of this
hectoring style of interviewing.

THE REPORT
A. CRITICAL EVENTS

1. The MDM resistance campaign

This event became critical because it was
the first time that SABC-TV news recognis-
ed the existence of the MDM formally and
popularised the term “MDM" (it had
previously been familiar only to readers of
the alternative press). A logo was designed
that was easily recognisable and this preced-
ed all references to the MDM. SATV thereby
united (perhaps inadvertently) the various
factions that normally reside loosely under
the umbrella title and gave it a persona.

Interestingly, the MDM was constructed as
a leaderless, voiceless mob without a clear
ideology and without a democratic mandate
from the people. No leaders were ever ac-
cessed to the news and no statements about
policy were ever repeated.

In this way the MDM was carefully con-
structed to cater to the deep, atavistic fear
of many white South Africans: that of uncon-
trollable Black mob violence.

it became even more of a critical event as
Law and Order Minister Adriaan VIok
repeatedly characterised the MDM as
“radical”, engaged in an “armed struggle”
and part of “mass militant action.”

2. Events of defiance

The Defiance Campaign was first referred to,
as "Protest Action”, and then as the



“Violence Campaign” and finally became “a
violent onslaught on the white voters by the
ANC/MDM/SACP alliance.”

By not giving the Defiance Campaign a
coherent leadership, it could be shown to be
a helpless pawn in the hands of the SACP.
During the hospital sit-in no-one from the
NAMDA was accessed. The numerous
press statements by NAMDA spokesperson
Dr Max Price about the limited and peaceful
nature of the sit-ins at hospitals was ignored
by SABC-TV. Statements of rejection of
“MDM violence' by CASA and its
spokesperson Mr Ishmael Omar were
reported.

The result was that the inherently peaceful
demonstrations appeared to have been
violent demonstrations checked and controll-
ed by police action.

Significantly, the news about the propos-
ed sit-ins was followed immediately by news
of three minor bomb-blasts in Johannesburg
so that they appeared to be part of the same
movement.

The repeated appearances of Minister
Viok commenting on the “violence” of the
sit-ins criminalised the action rather than
politicising it and probably contributed
significantly to creating an atmosphere of
fear in white voters before the election.

3. The MDM and vlolence

During the two months under review the
MDM increasingly became associated with
violence and was fitted neatly into the
established Nationalist “‘swart gevaar' elec-
tioneering tactic. Towards the end of August
Minister of Law and Order Adriaan Viok ap-
peared repeatedly on the news. This
culminated in a 7 minute slot on Saturday
evening, 29 August.

In earlier broadcasts he had “warned” the
MDM to shun violence, but in this broadcast
he accounced stern measures to curb the
violence.

The exact nature of the violence was
never spelt out, as it was always alluded to
through the use of graphics. This is a legacy
of the State of Emergency that was proclaim-
ed in June 1989. Immediately after the pro-
clamation, the State did not dare to show

extensive live footage of the violence in the
townships in case voters became too alarm-
ed or outside opinion became too incensed.
So footage became truncated and symbolic
(marching crowds, fists, flames) or else
became reduced to stylised graphics.

This convention had now become entren-
ched and made it possible for Viak to refer
to violence without there being evidence for
it. In the middle of August the MDM became
the “so-called MDM", then the “self-styled
MDM" (which was very ironic since it had
been popularised-by SABC-TV in the first
place!)

The criminalising of the Defiance Cam-
paign and of the MDM was followed by un-
substantiated reports of ANC incursions in-
to South Africa. The capture of “12 ANC ter-
rorists and the uncovering of a terrorist net-
work' was announced by F W de Klerk at
the end of August. A graphic that resembl-
ed something like a small hockey team lin-
ing up for a group photo accompanied the
item. (It subsequently dit not make the news
again and has never been refarred to again,
S0 one must assume it was a blatant lie).

This item was followed symptomatically
by the statement that all polling booths would
be cordoned off and voters searched to
eliminate the threat of violence.

SABC-TV neatly side-stepped the in-
evitable conclusion that South Africa had
become a violent country controlled by the
police by stating repeatedly that the police
only took action reactively, never initiating it.

They were "forced to use tearsmoke to
disperse a crowd", police “had to" break up
a march etc. The police were shown to be
in control, disciplined and preventing
violence from occurring, never as the in-
stigators of violence.

4. Meeting hetween P W Botha and
Nelson Mandela

This meeting between State President P W
Botha and Dr Nelson Mandela became a
critical event by being reported as a “major
breakthrough” by Justice Minister Kobie
Coetzee. It is significant that the announce-
ment did not come from P W Botha himself

n



and that F W de Klerk was seen as not be-
ing involved.

An ANC spokesman in London was
shown as being very negative about the
meeting, stating that the prospects for
negotiations in South Africa were getting
worse. This made it look as if Nelson
Mandela and the ANC leadership in exile
were in disagreement. Overseas reaction
was reported as being favourable and this
created the impression that South Africa’s
new policy of negotiation had swung
overseas opinion in its favour. This obviously
supported the Nationalists’ carefully
cultivated election image of itself as the party
of the middle, rather than right-of-centre by
most measurements.

It was noticeable that file footage of Mrs
Winnie Mandela, the death of the young ac-
tivist Stompie and the arrest of the Mandela
football team was juxtaposed to the story of
the meeting, thereby maintaining an element
of violence below the theme of negotiation.
In August the “negotiation” theme was
developed and there was a relaxation in the
vilification of the individuals or groups travell-
ing to Lusaka to consult the ANC.

If anything, this relaxed sense of impen-
ding internal negotiations favoured the
Democratic Party. However, after P W
Botha's resignation political commentators
suggested that the National Party was los-
ing ground to the Conservative Party and the
anti-MDM campaign was intensified by
SABC-TV.

The impression was created that F W de
Klerk is attempting to pull the ANC into a
negotiating stance together with other
elements like Inkatha and homeland leaders,
rather than identifying it as the rallying-point
of Black opposition.

5. The SWA-Namiblan elections

The preparations for independence and the
elections became a critical event because
of the markedly anti-SWAPO stance of the
news. SWAPO and the ANC became united
into one anti-white movement. The release
of anti-SWAPO detainees was highlighted,
injuries received by individuals were shown
in detail and anti-SWAPO banners with

74

inscriptions like “SWAPQO is a mass
murderer” featured prominently.

Stories of infiltrators, arms cachés and
violations of the 16th parallel were reported
without any reporter getting comment from
SWAPO.

The DTA was mentioned with approval as
well as a new party formed by ex-SWAPO
detainees. There was clearly an attempt to
draw a parallel between the Namibian elec-
tions and the South African elections. But the
end result was quite confusing as the Nami-
bian elections appeared to be both a model
and also a warning to South Africans.

6. Diplomatic initiatives

The visits of Mr Herman Cohen and Dr Perez
de Cuellar became more critical when they
were used to support the concept of negotia-
tions. They also highlighted the “positive”
responses of the outside world to the resolu-
tion of the Namibian conflict and the poten-
tial for negotiation in Southern Africa.

Another carefully orchestrated television
event was the series of meetings with
leaders of the Frontline States that the
Minister of Foreign Affairs had set up for F
W de Klerk. Each meeting was reported at
length by SABC-TV. This included meetings
with Joachim Chissano, Mobutu Sese Seko,
Kenneth Kaunda and Metseng Lekhanya.

The encounters constructed De Kierk as
an international statesman, able to negotiate
with the voluble critics of South Africa. in a
clever sleight of hand, internal negotiation
with “approved” black leaders was also seen
as negotiation with foreign black leaders.
This had the added bonus of making South
Africa appear to be on better terms with in-
ternational leaders.

These visits were also necessary to
counter the repeated charges that CP
spokesmen levelled at the NP during the
election debates, namely, that South Africa
was being dictated to by foreign opinion.

In terms of real results these visists must
be seen as being part of the pre-election
ideological offensive rather than concrete
negotiations.



OTHER MINOR CRITICAL EVENTS

7. The FNB rugby tour featured together
with promises of future tours.

8. Cliff Saunders added to the view that
South Africa was no longer as isolated
as before by interviewing the Malawian
Minister of Home Affairs.

9. Mozambique's move away from
Marxism.

10. The expulsion of the Chinese family from
the house in Pretoria owned by the CP
member of parliament Frank ie Roux.

11. The resignation of P W Botha followed
by the prerecorded interview of De Klerk
and Pik Botha by Andre le Roux.

12. The hunting trip of President P W Botha.

18. The initial AWB/CP alliance and the fall
from grace of Eugene Terre'Blanche.

14. Economic news was handled in a very
low-key way, obviously as this is a sen-
sitive election issue.

THE SPIRAL OF SILENCE

1. The presence of Hein Grosskopf in
Lusaka was not mentioned.

2. The visit of prominent Afrikaans writers
to Victoria Falls to meet the ANC was
ignored.

3. Various meetings by the Five Freedom
Forum and IDASA with the ANC were
not reported or played down. Obvious-
ly the Nationalists wished to be seen as
initiating negotiations with the ANC on
their terms, starting with the release of
Nelson Mandela.

4. The anti-capital punishment lobby was
not mentioned.

5. The anti-conscription/alternative service
negotiations were not mentioned.

6. The four-day visit of Breyten Breyten-
bach became a non-event.

7. Crucially, suppression of any comment
from any extra-parliamentary groups or
leaders. The long list includes any
spokesperson from IDASA, COSATU,

COSAW, NUM, or any church allied to
the struggle.

8.Suppression of any visuals of peaceful
protest at hospitals, schools and
beaches.

9. Suppression of the nature and extent of
violence in Natal except for inadequate
graphics and verbal statistics.

10.Suppression of police action at the
University of the North and at the Univer-
sity of the Western Cape.

11.Suppression of police action at Mama's
Pies in Jeppestown when 19 striking
workers were injured by gunshots.

12.Suppression of news about the “Trojan
Horse" trial.

13.Suppression of news about the
COSATU/NACTU meeting.

14.Playing down criticism of the Mossgas
project.

15.IN GENERAL, almost total suppression
of news about protests in the Western
Cape, and police action on the campuses
of Wits and UCT,

THE FLOW OF APPROVAL

1. An impression that the world was better
disposed towards South Africa. Selected
political figures like JN Reddy and Her-
man Cohen were repeatedly accessed
and quoted extensively to support this im-
pression, while boycotters were ignored.

2. The sense that the Right and the Left are
in disarray. The break-up of the AWB/CP
alliance and the problems of the DP with
the tricameral parliament were
foregrounded to the neglect of similar NP
infighting and allegations of corruption.

3.The sense that “negotiation” is the con-
sensus of opinion amongst all parties.

4. The sense that labour unrest is restricted
to a few trade unions (like the Metal
Workers) while others, like the NUM,
have settled their grievances.

s.fhe sense that unrest and violence are
under control in Natal, by suppressing

75



news about the ongoing unrest and
numbers of deaths.

6. The continuous valorisation of the police
force by focusing on the smashing of
child-abuse rings, car theft rings and
drug rings. This is supported by many
items of an insignificant nature (like a
medal parade) to keep the police and the
military in the public eye. Even “Good
Morning South Africa” now has a slot
called “The SAP and Science”.

Hardly a broadcast passes without a
reference to the police and it is difficult to
avoid the conclusion that the police have
taken the place of the military as the prime
source of the State's power.

The Minister of Police appeared on televi-
sion far more often than the Minister of
Defence.

SATV neatly side-stepped the inevitable
conclusion that South Africa had become a
violent country controlled by the police by
stating repeatedly that the police took action
reactively. They were ‘“forced to use
tearsmoke to disperse a crowd”, police “had
to” break up a march etc. The police were
shown to be in control, disciplined and
preventing violence from occurring, never as
the instigators of violence.

CONCLUSION

The innovatory 18 pre-election debates that
were held during “Network/werk’ tended to
confuse White viewers rather than enlighten
them. Nats featured in all 18, and had 10 DP
and 8 CP candidates as debating opponents.
Those debates that were measured with a
stopwatch tended to be least productive and
were gradually eliminated.

The debates confused because too often
they were not about significant ideas, but
rather paraphrased electioneering speeches.
This was partly due to the strict control
SABC-TV exercised over topics. The
debates tended to reinforce the cultivated im-
gage of the NP as the party of the reasonable
middle.

The discussions are to be welcomed as
a gesture towards open debate on television,
but the significant fact is that the majority of

78

South Africans, disenfranchised Blacks,
were not given a voice in the debates. This
made them irrelevant on the most basic
level.

Overall, television news was carefully or-
chestrated to hold up the MDM Defiance
Campaign as a warning of Black violence to
white voters, to cultivate the image of F W
de Klerk as a capable international statesman
taking over the reins from an ageing, un-
predicatable P W Botha.

More specifically, television news denied
the existence of any coherent Black opposi-
tion to apartheid as well as the existence of
any articulate Black political leaders capable
of formulating an ideological stance. Com-
munism and socialism were not placed on
any agenda.

Whether the television campaign had any
effect on the election results is impossible
to determine. Common sense would have
predicted that the nature of the news would
have scared voters towards the right and the
CP. In the end the CP fared worse than ex-
pected and the DP better than expected, with
the NP losing some seats to both left and
right.

Most Nationalist voters probably did not
expect any major structural changes (such
as the unbanning of the ANC and the SACP)
and simply read the television news as fulfil-
ing their expectations.

Now, in March, 1990, it is difficult to
overestimate the nature of the changes that
have taken place over the past six months
since the election.

Discourse analysis reminds us that evalua-
tion of the pre-election television coverage
must be influenced by the fact that the ANC
now regularly features in news bulletins, that
a debate has been screened between a
representative of the ANC and the PAC on
issues like nationalisation, that the leadership
of the ANC., COSATU and other opposi-
tional groups are accessed regularly and a
“Netwerk” programme on the so-called Col-
oured people virtually apologised for the
harm done by apartheid.

This has highlighted the way that in July
and August 1989 SABC-TV could still ad-
dress an assumed acquiescent and cohesive



body of viewers. Inevitably, the violence of
Rightwing reaction at this moment has shat-
tered this image of the ideal White viewer.

The fact that major changes have taken
place, both off-screen and on-screen,

enables the critic to see clearly the agenda-
setting campaign that was so consistently
waged during the pre-election television
coverage a mere six months ago.

REFERENCES

Delsey, C. (1980) Critlcal Practice. London and
New York: Methuen.

Garthes, R. (1984) Mythologles. Jonathan Cape:
London.

Gerbner, G. (1957) “On Content Analysis and
Critical Research in Mass Communications".
Audlo-Visual Communication Review Volume
5. '

Gerbner, G. (1969) “Towards Cultural Indicators”.
In Audlo-Visual Communication Review.
Summer.

Gurevitch, M., Bennet, T., Curran, T. and
Woollacott, R. (1978) Culture, Soclety and the
Media. MacMillan: London a. Sydney Kraus, Den

nis Davis, Gladys Engel Lang and Kurt Lang
“Critical events analysis” (pp 185-215). b. Jay G
Blumler and M Gurevitch. “The political effects of
mass communication” (pp 177-198).

Hartley,” J. (1982) Understanding News.
Methuen: London and New York.

Lacan, J. (1977) The Four Fundamental Con-
cepts of psycho-analysis. Hogarth Press:

. London.

Lapsley, R. and Westlake, M. (1980) Flim Theory.
Manchester University Press: Manchester.

Pateman, T. (1976) Televislon and the Feb.
1874 General Election. BBC Pubfications: War-
dour Street, London.





