
Communlc.re 9(1):81 - 92 

Vrye Weekblad and Post·Apartheid Mania: 
What to do with the Press? 
Keya" Tomaselli & Eric Louw 

In thl. comment.ry the .uthen e.pre .. 
their opinion on the role thllt the Vrye 
WH"blld In p.rticul.r .nd the Pr ... in 
gflne,.I, CIIn pl.y In • po.t •• p.rtheld 
South Afrlc • . The ..-ficle I. not hiNd on 
.ny emplrlc.1 qu.ntlt.tt.e ,. ... rch. 
"-ther, It . hould be seen • • • crttlcal 
.n.ly.l. of com temporary conjecture 
surrounding IItet1lture pert.lnlng to thl • 
• peclflc topic. The .uthors po.tul.te 
th.t the Vry. We.kbl.d Is oUen 
ml. t.kenly portr.yed . s • radical 
new.paper by tho .. who f", the mo • • 
threatened by the pou lbl. con .. -
quences that Ita met ... can produe._ 
The value of thl. particul.r medium II •• 
In the f.ct that It will help en. ure that 
Afrtkaan., • • a langu.g., will . u ..... I.,._ It 
I. able to fulfllthl. function by . howlng 
t ... t Afrlkaan. need not alway. be 1m· 
medl.tely equated with racl.m Of sup­
pre .. lon, but In . ... rp contr .. t, t ... t 
Afrtkaan. c.n be . ynonomou. wUh 
democr.cy_ The dlflicuill.. .nd 
chllilenge. facing the Vty. WHlcblad 
(and other medi.) ... . . rI.ble that will 
pay ... t.I ro6e In not only moulding, but 
• so Influencing . post-IICNrthekf South 
Africa, .,. highlighted. 

II has become fashionable amongst both the 
ruling and opposit ional discourses within 
South Africa to otter scenarios for our 'post­
apartheid' future(s). These discussions, 
however, are themselves often a derivative 
of apartheid, be they socialist or Afrikaner 
Nationalist. With regard to the former, 
al liance politics of the past lew years has 
resulled in sometimes highly nuanced 

Pro! Key/lfl Tomaselll/s Director 01 Arts ., IN! 
Cul/urBI Stuales UnlI of IN! Univ8fSityof Nalal. P. 
EriC Loow Is a /«:rurer .r lhis unil 

debates about the nature 01 a South Africa 
free of apartheid and how 10 get there. 

Unfortunately, many comprlsing the ex­
isting hegemony lack a sense of subllety • 
tending to write about the future as If mass 
political movements do not exist. Often, 
wilen they are ackowledged, they are com­
pletely misunderstood. These commentators 
have no understanding of even willingness 
to engage with the movements, out of which 
theories about post-apartheid structures are 
emerging, often at a bewilderingly rapid rate. 
The mosl glaring of these commentaries on 
'lnformatloo' and 'communication' have been 
those published by the Human Sciences 
Research Council In its 'Dialogue with the 

" 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



Future' series. Another is Groenewald et al 
(1988) whose perspective on the future of 
"Communication in South Africa" is utterly 
naive, contradictory and just plain wrong in 
its (mis}-understanding of theories, practice 
and ignorance of relevant popular debates. 
The misconceptions of this chapter occur 
even though the HSRC has a basic study of 
the progressive press on file from its Inter 
Group Relations Project. In an earlier book, 
this same study misconstrued the 'pro­
gressive' press (Tomaselli, 1986) and reposi­
tioned it as the 'anti-establishment' press 
(Marais et ai, 1985). 

Our present argument is with Arnold de 
Beer in Communicare 8(1), 1 989, entitled 
'The Press in a Post-Apartheid South Africa: 
A Functional Analysis'. While his specula­
tions are valid within the confines of the very 
dated, mechanistic and simplistic Siebert et 
al (1956) models, his predictions are at their 
most vulnerable when he deals with post­
apartheid media. This vulnerability arises 
from the absence in his theoretical 
framework of the following factors: 
1 . Siebert et aI's theories entirely exclude the 

idea of an 'alternative' press. If the theory 
excludes concrete manifestations, then, 
according to this approach, they do not, 
indeed, cannot exist. Therefore, any work 
relating to press categories and practices 
outside the four models - authoritarian, 
libertarian, social responsibility and Soviet 
communist - is seen to be 'deviant', 
'about deviancy' or just plain crazy. 
Siebert et ai's work was a product of the 
Cold War era - it is of questionable value 
within contemporary United States (post­
Cold War) media studies, never mind in 
our South African context. 

2. De Beer (and Groenewald and the HSRC 
'Dialogue' series) entirely ignore the 
debates occurring within the Mass 
Democratic Movement (and the ANC, 
PAC, BC, etc.) with regard to a post­
apartheid society (Louw, 1989) and media 
strictures in that society. These commen­
tators also ignore the current media prac­
tices of the MDM (Louw, 1989a). The 
single limited reference by De Beer to an 
article by Tomaselli & Louw is lost in a 

88 

total misunderstanding of the democratic 
processes now at work within the MDM 
and the ANC, and debates about the alter­
native press, and the relationship of this 
press to the 'Movement' (i.e. 
UDF/COSATU/ANC). These authors are 
also silent on the debates within the MDM 
and between the MDM and English liberal 
press on their current and potential future 
relationships, and to the programme for 
building a post-apartheid SOCiety. This 
does not deny the fear that the English 
liberal press has of post-apartheid media 
pOlicies, which certainly concur with De 
Beer's position. 

3. De Beer relies on the Clem Sunter road­
show, Bobby Godsell, the great labour 
relations guru of big English-<:!ominated 
capital, and Simon Barber's profile of 
somebody else (published in 
AngloAmerican's in-house journal) for his 
very untheoretical understanding of 
political economy, politics and social pro­
cess. Now that 'free enterpise' has 
become the way to protect and conserve 
those Afrikaner economic gains, 
facilitated by 40 years of National Party 
rule, the 1950s and 1960s "Hog­
genheimer" image of English capital has 
been seemingly forgotten. 
However, we don't want to belabour the 

point. Rather, in a spirit of constructive 
debate, and acknowledging De Beer's very 
real contribution in using the term 'post­
apartheid' for the first time in this journal, we 
wish to discuss some of the issues raised 
at the Taal en Stryd Conference in April 
1989. This Conference was organised by the 
Departments of Afrikaans of the Universities 
of Natal (Durban) and Western Cape and Die 
Suid-Afrikaan. The session to which we will 
refer to was a discussion around a presen­
tation by Max du Preez, editor of Vrye 
Weekblad. By discussing some of the issues 
raised, we hope to broaden the terrain open­
ed up by De Beer and to inject ideas into 
what we hope will become a debate in future 
issues of Communicare. (To De Beer's 
credit, he has already created such a space 
in the journal he edits, Ecquid Nov~. 

Though colloquial and anecdotal, Max du 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



Preez's paper on Vrye Weekblad was in­
dicative of a number of crucial processes 
currently unfolding in South Africa. On the 
one hand, he told us what we always knew 
about the Afrikaans press in terms of its 
close relationship to the State, but this could 
not always be verified. On the other hand, 
he told the Conference about Afrikaans 
speakers who have moved beyond being 
Afrikaners in the narrow nationalistic sense 
- i.e. they have shifted from being what he 
termed "professional Afrikaners". Du Preez's 
paper was not particularly analytical, but the 
break with two mismatched and antagonistic 
Press cultures (the English and Afrikaans 
Press) is what is important here. Rare in 
discussion by conventional writers of the 
South African Press are references to the 
long tradition of black published newspapers 
with its lineage of politically conscious 
editors who resisted, first colonialism, then 
neo-colonialism, and now, apartheid. This is 
the press of the future and it is allied to the 
practices and objectives of this tradition that 
Du Preez has allocated to the Vrye 
Weekblad. 

Du Preez rejected the sycophantic grovell­
ing that an editor like Piet Cilli engenders in 
his coterie of journalists, pOlitiCians, students 
and professors. For the first time an 
Afrikaans-speaking journalist fundamentally 
challenged the gurus of Afrikaner journalism, 
and therefore of Afrikaner political thought. 
The direct historical relationship between the 
Afrikaans Press (especially its editors) and 
prime ministers (many of them former 
editors) makes Vrye Weekblad's existence 
close to an act of treason. It is well known 
that editors like D F Malan made little distinc­
tion between his role as an editor and his role 
as National Party activist. Perhaps this is a 
reason why the government sees no dif­
ference between the broader anti-apartheid 
press and the supposed English Press/UDF­
ANC/SACPMoscow-Devii fellow travellers, 
when in fact, major policy, political and 
ideological differences separate the various 
newspaper groups that report on selected 
activities of this unlikely alliance. 

The fact that the Afrikaans language is in­
extricably intertwined with politics, and 

perhaps racist politics, currently makes it an 
outcast among African languages. But, as Du 
Preez argued, this didn't have to be so. (This 
point was also made by Hein Willemse, Theo 
du Plessis and Randall van den Heever.) If 
Afrikaans is to survive as a language in South 
Africa the theories and practices of scholars 
at this Conference and publications like Vrye 
Weekblad and Die Suid-Afrikaan (not to men­
tion Saamstaan), are beacons of the future. 
If these initiatives are squashed, Afrikaans 
may well be the newest Germanic language 
to develop and the first to die, having been 
responsible for its own extinction. 

Reactions to Vrye Weekblad's first issue 
were disbelief and anger. Why the conster­
nation over pictures of Joe Siovo and Nelson 
Mandela, and reader embarrassment that 
titles of cabinet ministers were not accom­
panied by their names and pictures? There 
is'a certain reader naivete here. This naivete 
is distressingly present in the television 
series, Apartheid, where a cinema veritlt 
camera at the Institute for a DemocratiC 
Alternative for South Africa's QDASA) Dakar 
talks exposes collective Afrikaner anxiety 
about a future South Africa. What about 
group rights? What about Afrikaans? What 
about an 'own affairs' Afrikaner culture? 
Haven't these travellers read the Freedom 
Charter? This desperate need for 
reassurance by people in exile, who have 
suffered under this group is an issue Vrye 
Weekblad is addressing. It seems that this 
newspaper, Die Suld-Afrikaan and other in­
stitutions like IDASA have a long, hard task 
in front of them. 

Vrye Weekblad is not really that radical a 
newspaper. Neither is The Sunday Tribune 
a radical paper, nor even the Weekly Mail. 
But they are seen to be so by those in power 
who feel threatened. However, the State 
does seem to reserve a special degree of 
punishment for Afrikaners who have strayed 
from the fold. The financial and legal harass­
ment of Vrye Weekblad is an indication of 
this. 

Do Afrikaner Nationalists really believe 
that they don't have the right to know, was 
a question posed by Du Preez. The problem 
is that for so long now, the Afrikaans press 

89 R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



and SA Be have shielded Afrikaners from the 
realities of South Africa. The result is that 
they no longer have a semantic grid within 
which to make sense of what appears to be 
oppositional or dissident information which 
scratches away at their extremely narrow 
media constructed world view. Such infor­
mation is not, in fact, dissident. It only ap­
pears to be dissident because of the essen­
tially authoritarian culture that developed 
through violence to protect an earlier one. 
While the initial violence was unleashed by 
the British, this was followed by Afrikaner 
Nationalist violence against their fellow South 
Africans. There is a lesson here for all of us, 
and especially for post-apartheid govern­
ments. 

The popular non-racial grassroots democ­
racy that has been developing since 1980 
was not absent in early Afrikaner nationalist 
struggles against British imperialism. Early 
Afrikaner aims might have been selfishly 
sectarian, but their initial democratic prac­
tices were to be subsequently subverted by 
totalitarian tendencies as white survival 
became all and everything. Such chauvinistic 
tendencies, whether cultural, political or 
economic, should be guarded against in a 
post-apartheid South Africa. Debates about 
these tendencies already evident within the 
MDM do not mean, however, that questions 
on how to deal with these issues have been 
resolved. Very often democratic impulses 
are hijacked by international processes, 
transnational capital and diplomacy over 
which internal movements may have little 
control or understanding. 

Yet for all his criticism of Afrikaner Na­
tionalism and the Afrikaans Press, Du Preez 
offered constructive insights not only into 
what could have been, but what still could 
be. He spoke of Afrikaans as 'Africa's 
newest language', not as the last modern 
language to develop. He wanted to reserve 
a niche for Afrikaans-speaking people, not 
see the demise of the language. Through 
Vrye Weekblad he intends to steal Afrikaans 
back from its false consciousness and its op­
portunistic appropriation by white Na­
tionalists. His project is to facilitate the 
retrieval of Afrikaner self-respect and to 

90 

recognise the supreme irony (and violence) 
that the bulk of the Afrikaans-speaking 
population were internally exiled as 'non­
whites' by their white countrymen. Vrye 
Weekblad has identified this contradiction, 
one which is growing and which Is probably 
the ultimate threat to the state in its guise as 
'alternative Afrikaans' (see, e.g., Willemse, 
1 987; Davids, 1 987). 

Ultimately, Du Preez's paper fell between 
a number of positions. Progressive press 
workers cannot escape them easily, but they 
can mobilise the resulting dialectic to begin 
planning for media structures and practices 
in a South Africa free of apartheid. The 
categories of Press that have arisen under 
current conditions, with the exception of the 
English liberal press, have all arisen out of 
conditions of various kinds of politico­
economiC struggle. The independent social­
democratic press represented by Vrye 
Weekblad and Die Suid-Afrikaan, along with 
the Weekly Mail, is a recent category to have 
emerged. As important as the Mail's in­
tervention has been, Vrye Weekblad's addi­
tional significance is that it is an Afrikaans­
language newspaper, appealing to disaf­
fected Afrikaners to rethink traditional 
Afrikaner political allegiances and Afrikaner 
originated political policies. 

The Afrikaans press started as a pro­
pagandistic machine for Afrikaner Nationalist 
power. It was directly accountable to the Na­
tional Party, Du Preez argued. Until the 
1950s, the Afrikaans Press never question­
ed the National Party though in the '60s it did 
criticise the implementation of aspects of 
apartheid. But it never criticised apartheid 
itself. Even Beeld's appeal for the release of 
Mandela was argued by Du Preez to be 
merely a mild jousting at authority. 

The English liberal press, said to be ac­
countable to English-monopoly capital, views 
the community (left-alternative) press as a 
'Party' press. It argues that this press, like 
the early Afrikaans Press, may also end up 
in a similarly uncritical relation to the. new 
government (as does De Beer). It may 
become equally sychophantic and centrally 
controlled. We doubt that this will happen 
because the community it serves is a popular 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



alliance (i.e. the MOM) of many sectors. So 
unlike the Afrikaans Press, the left-alternative 
press cannot adopt so uniform and narrow 
a line. Already alternative media workers are 
engaged in critical debates about their rela­
tionship as journalists to a post-apartheid 
government, and even to the present MOM. 
This aside, perhaps we can learn from the 
experience of the Afrikaans press that once 
power is attained, newspapers will find 
themselves in radically altered relationships 
with the State. This new relationship needs 
to be problematised on an ongOing basis. 

Vrye We ekblad, like other independent 
social-democrat papers, will also face 
pressures from certain sectors of the South 
African Left which will demand "accountabili­
ty" to the 'Movement'. Certainly, we are 
aware of some criticism of the Weekly Mail 
by certain critics, that its editors should be 
'disciplined' because they have not made 
themselves clearly accountable to 
'democratic structures'. But certain questions 
need to be asked and specific party/press 
histories investigated before we make 
demands for which we on the Left may find 
ourselves accountable for, and disciplined 
for, sometime in the future. 

How to resolve the problems of 'accoun­
tability', democracy and criticism is current­
ly under debate within progressive media 
ventures. In this regard, the stimulation of a 
social dialogue or, in Habermas' (1976) term, 
the "public sphere" as the basis for a new 
media pattern would: 
1. open up debate, and information flow as 

important elements in the debunking of 
apartheid practices; 

2. mobilize democratic opposition to apar­
theid; and 

3. create a democratic national culture able 
to sustain itself in the future post-apartheid 
context. 
A democratic press system requires a 

plurality of press genres and practices. This 
should serve to speed up the process of 
peaceful struggle and change in South 
Africa. Within the context of the contem­
porary resistance the progressive press 
serves a valuable 'conscientizing' and 
'mobilizing' role for the generation of a non­
violent democratic resistance. 

Room for the independent social-democrat 
press which is serving a different sector of 
society by providing alternative information 
(not found in the English liberal or the 
Afrikaans-Nationalist Press or SABC) has 
been opened up through the process of 
struggle, both within newsrooms and in the 
wider society. This Press also plays a role 
in 'conscientizing' the educated middle 
classes within an anti-apartheid discourse 
which is critical not only of irresponsible 
capitalism, as is the English Press, but of 
aspects of capitalism as well. It has opened 
up a sector which would not be successful­
ly 'conscientized' by the more rhetorical Left­
alternative press. 

The English and Afrikaans Press and 
SASC provide access into the world views 
of significant constituencies. However, 
broadcasting in a post-apartheid society 
would require a complete restructuring: as 
a public service the SABC would have to 
grant access to all significant constituencies, 
facilitate local initiatives through decentralisa­
tion and local decision-making, and make 
itself accountable to structures representing 
the broader societal interest (see Tomaselli, 
1990). Similarly, the Afrikaans-language 
press would need to rethink its ethniC 
assumptions, authoritarian practices and 
political objectives. While all constituencies 
should be represented through their media, 
the blind endorsement of Violently enforced 
minority interests is unacceptable to the 
MOM. 

No single press genre can claim exclusive 
access to 'truth'. No one genre is in a posi­
tion to represent all interests in sOciety (as 
in the case with English-liberal claims). 
Rather, democracy and social dialogue can 
be better served by recognizing the need for 
a plurality of press genres: each represen­
ting a specific sectional interest in society. 
This, of course, means that the authoritarian 
hammering of anyone genre by the state is 
a violation of democracy. The South African 
government's handling of the non-Nationalist 
press is a case in point. 

Further, the claim that the liberal commer­
cial model is able to guarantee a democratic 
press must also be debunked. This model 

91 R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



has in the past eliminated or excluded the 
reporting of proletarian and black issues. The 
Rand Daily Mail and Cape Herald are two ex­
amples; the firing of Tony Heard from the 
Cape Times is another. Noncommercial 
media practices need to be developed for 
the operation of subaltern group journalism 
in both urban and rural areas. Failure to 
develop such media structures and outlets 
will exclude the most numerous and impor­
tant constituencies in South Africa. A failure 
to facilitate a subsidised community press 
will be failure of democracy, a failure to use 
media tools for organisation, and possibly a 
failure of the struggle as a whole. 

So, the demand that all newspapers, or 
even only all progressive newspapers, be ac­
countable to the democratic movement may 
not be democratic at all. Rather, each press 

and broadcasting genre should be accoun­
table to their particular constituencies. This 
would ensure democratic practices within 
each constituency as well as a full social 
dialogue (Le. democracy) in the move 
towards a democratic state where ine­
qualities are minimised. 

We must work towards a democratic 
media structure which protects rather than 
destroys information, voices, access, and 
constituencies. Such a structure will ultimate­
ly ensure the development of a national 
culture which facilitates the building of unity 
not by homogeniZing, but by encouraging dif­
ferent perspectives and different ways of d" 
ing things within the context of national uni­
ty. Vrye Weekblad is one element on this 
road. 

References 

Davids, A. (1987) The Role of Afrikaans in the 
History of the Cape Muslim Community. In Du 
Plessis, H. and Du Plessis, T. (eds) Afrikaans en 
Taalpolltlek. Pretoria: HAUM. 

De Beer, A.S. (1989) The Press in Post-Apartheid 
South Africa: a functional analysis. Com­
munlcare, 8(1): 29-39. 

Groenewald, H.J. et al. (1988) Communication in 
South African Society: a perspective on the future. 
In Marais, H.C. (ed.) South Africa: perspectives 
on the future. Pietermaritzburg: Owen Burgess. 

Habermas, J. (1976) The Theory of Com­
municative Action. 

Louw, P.E. (1989) Rejoinder to 'Opposing Apart­
heid': building a South African democracy through 
an alliance which includes Leninists, Theorla, Yol 
LXXIII: 46-60. 

92 

Louw, P. E. (1989a) The Emergence of a 
progressive-alternative Press in South Africa with 
Specific Reference to Grassroots, Com· 
munlcatlo, 15(2): 26-32. 

Marais, H.C., Conradie, D.P., De Beer, A.S., 
Fourie, P.J., Groenewald, H.J. & Stewart, G. 
(1985) Kommunlkasle In 'n Yerdeelde 
Samelewlng. Pretoria: Human Sciences 
Research Council. 

Siebert, F.S., Peterson, T. & Schramm, W. (1956) 
Four Theories of the Press. Urbana: Universi­
ty of Illinois. 

Tomaselli, K.G. (1986) International Journal of 
Intercultural Relations, Yo110. 

Tomaselli, R.E. (1989) Communlcare 8(2): 27-37. 

Willemse, H. (1987) The Black Afrikaans Writer: 
a continuing dichotomy. Trlquarlerly, 89:236-246. 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 




