Communicare 9(2):63 - 69

Op soek na’n Mediabestel vir Suid-Afrika:
'n Voorlopige antwoord aan

Keyan Tomaselli
A S de Beer

COMMUNICARE encourages the
sclentific debate. Our last contribu-
tion Is published in response to the
article of Tomaselll & Louw In 9(1),
who questioned some of the predic-
tions regarding post-apartheid media
in an eariler article by the author pub-
lished In 8(1). These are his replies ...

Prof Keyan Tomaselll, Director of
the Cultural Studies Unit at the
University of Natal (Durban), is
without doubt one of most prolific
writers In the field of South African
media and communication studies.
This is not a matter of contention;
what Is at stake In this review article
Iis the way in which Tomaselll deals
with statements and facts in his pub-
lications. It is argued that Tomaselll
Is prone to state a debatable point as
a “sclentific fact" and then proceeds
to bulld a whole theoretical argument
on this and similar “facts”. It Is fur-
ther argued that his article: ‘Vrye
Weekblad’ and post-apartheld mania;
what to do with the press? s a case
in point.

INLEIDING

Prot Keyan Tomaselli moet (ook saam
met sy kollegas soos Eric Louw) seker as
van dié mees prolifieke outeurs op die
Suid-Afrikaanse terrein van die media- en
kommunikasiewetenskappe beskou
word. Daarvan getuig sy omvangryke en
uitgebreide publikasielys wat oor etlike
bladsye strek.

Prof. Arrie de Beer is Hoof van die Departe-
men! Kommunikasiekunde aan die Polchel-
stroomse Universiteit vir CHO. Hierdie artikel
is 'n respons op die artikel van Tomaselil en
Louw watl in Volume 9(1) gepubliseer is.

Die term prolifiek verwys ondermeer na
oorvloedigheld én vrugbaarheid. Dat
Tomaselll in oormaat voldoen aan die
eerste kenmerk, is daar vir elkeen wat
maar hoegenaamd in die Suid-Afrikaanse
komunikasievakgebied sy of haar tande
geslyp het, meer as voldoende bewys
voor te vind. Oor die vraag in hoe 'n mate
dié oorvloedige publikasiebydraes vrug-
baar (vir die vakgebied) is, is 'n saak wat
'n afsonderlike studie en besinning
verdien.

83



Waaroor dit egter hier gaan, is die wyse
waarop Tomaselli (wat vir hierdie
bespreking Louw ook insluit) met feite, of
die gebrek daaraan, en met stellings om-
gaan. Wat oor die algemeen in die werk
van Tomaselli opval (en ek meen ’'n
toekomstige analise van sy werk sal dit
kan substansieer), is dat hy 'n aanvegbare
stelling sonder enige bewysgrond vanuit
sy eie verwysingsraamwerk met 'n oén-
skynlik akademies-aanvaarbare pretensie
as 'n “wetenskaplike feit” staanmaak en
dan daaromheen 'n hele argument onder
die dekmantel van 'n kritiese en/of
radikale analise bou.

Tomaselli se artikel onder die titel:
‘Vrye Weekblad' and post-apartheid ma-
nia: what to do with the press? (Commu-
nicare, 1990; 9(1):87-92), is myns insiens
'n toepaslike voorbeeld van bogenoemde
standpunt.

Dit is tipies van Tomaselli (en ek meen
weer 'n toekomstige analise van sy werk
sal dit kan substansieer) dat hy so in sy
eie voorwetenskaplike vooroordele vas-
gevang is, dat hy uiters selektief lees en
toepas. Enkele aspekte uit sy jongste
Communicare-artikel (Tomaselli, 1990) is
voorbeelde hiervan, byvoorbeeld sy sien-
ing oor die gebruik van die mediamodel
van Siebert, Peterson & Schramm (1956)
en sy siening oor die rol van die Mass
Democratic Movement met betrekking tot
die mediawese in Suid-Afrika.

WETENSKAPLIKE ANALISE

Dit is uiteraard Tomaselli (1990:87) se
goeie akademiese reg om kritiek uit te
spreek op artikels waarin hy 'n gebrek
aan (wetenskaplike?) “subtiliteit” of 'n
mindere of meerdere mate van wan-
begrip bespeur. Maar, op grond waarvan
beweer hy dat skrywers wat volgens hom
aan hierdie mistastinge skuldig is, ook ‘n
onwilligheid toon “to engage with the
movements, out of which theories about
post-apartheid structures are emerging”

64

(1990:87)? En, selfs al sou dit waar wees,
wat behels “engage” vir die doeleindes
van 'n wetenskaplike analise?

Teen die agtergrond dat Tomaselli
(1990) skynbaar self oor hierdie beson-
dere vorm van “engagement” beskik,
kritiseer hy dan my gebruik, (De Beer,
1989) van die bekende vierledige pers-
model van Siebert e.a. (1956).

Om welke redes behoort 'n navorser
in die jare '90 dan volgens Tomaselli
(1990) nie die Siebert-model te gebruik
nie? Op tipies Tomaselliaanse wyse word
geen gesagsbron aangegee of deur 'n
proses van logiese deduksie aangetoon
waarom hierdie model nie op Suid-Afrika
van toepassing kan wees nie. Nee, die
leser moet bloot die gesag van Tomaselli
se woord aanvaar dat:

(a) die model nie voorsiening maak vir
ander nie-tradisionele mediavorme
buite die vier voorgestelde Siebert-
vorms nie (selfs nie in 'n aangepaste
vorm nie — 'n punt wat Tomaselli ig-
noreer en waarna hieronder verwys
word); en

(b) dat navorsers wat die model toepas,
as ek Tomaselli (1990:88) reg lees,
diegene wat dit nie doen nie, as “devi-
ant” of “just plain crazy” beskou.
Tomaselli gee te kenne hy gebruik nie
die Siebert-model nie (sien egter later)
en ek sou graag 'n bron wou sien wat
dan na hom, sy publikasies of 'n
soortgelyke navorser en sy/haar pub-
likasies as ‘‘crazy” verwys.

Tomaselli (1990:88) werp ook 'n hele
beswaar op omdat ek die Mass
Democratic Movement (MDM) ignoreer
en beweer dan (so wil dit voorkom) dat
ek 'n toekomstige mediabestel met mag
en geweld in die vierledige beperkinge
van Siebert e.a. se outoritére, libertynse,
sosiale verantwoordelikheids- en Sowjet-
Kommunistiese struktuur wil inforseer.

Net so min as wat die mediatoekom-
sperspektiewe van regse groepe soos die



AWB vir die doel van my artikel in ag
geneem is, is die “demokratiese” siens-
wyses van die links-radikale groepe be-
handel. Wat my artikel primér in die oog
gehad het, was om op teoretiese wyse
te argumenteer dat die politieke bestel in
funksionele sin 'n direkte effek op die aard
en samestelling van die mediasisteem
van 'n post-apartheid-Suid-Afrika (soos te-
wens op elke ander sosiale sisteem) sal
hé.

Wat Tomaselli (1990:87-88) gerieflik-
heidshalwe verswyg, is dat ek in
bogenoemde analise nie nét die vier
standaard-voorbeelde (soos hy te kenne
gee) van Siebert e.a. (1956) bespreek nie,
maar ook McQuail (1983) se uitbreiding
op die model met sy toevoeging van die
“developmental system".

Eerder as om te verswyg wat ek wel
geskryf het en om bronne wat ek gebruik
op eg Toomaselliaanse (en uiters on-
wetenskaplike) wyse verdag te maak
(vergelyk byvoorbeeld sy verwysing na
“... the great labour relations guru of big
English-dominated capital”” op p 88), sou
die akademiese gesprek wat Tomselli
(1990:88) voorstel, myns insiens be-
sonder vrugbaar kon wees as hy byvoor-
Yeeld die volgende sake aanspreek wat
n my artikel wel aan die orde gestel is,
vat Tomaselli self aansny en wat sedert
Jie verskyning van die betrokke twee ar-
tikels (De Beer, 1989; Tomaselli, 1990)
sterker na vore gekom het:

Gegee die geskiedenis van media-
stelsels in Afrika en die mediabeleid en
-optrede van bepaalde “demokratiese"”
bewegings in Suid-Afrika in die jongste
tyd, sou dit nuttig wees om te verneem
waarom Tomaselli byvoorbeeld meen
dat die huidige “struggle” van bepaalde
""demokratiese’’ bewegings teen
bogenoemde agtergrond tot 'n
demokratiese mediastelsel (Tomaselli,
1990:88,92) in 'n post-apartheid Suid-
Afrika sal lei (of 'n sosiale verantwoor-
delikheidstelsel om Siebert e.a. se term
te gebruik)?

Tomaselli sou bogenoemde vraag
byvoorbeeld kon bespreek aan die hand
van sekere “demokratiese” organisasies
se optrede in die jongste tyd teenoor die
media, byvoorbeeld die eis dat joemaliste
eers in die “struggle” moet “engage"
voor hulle toegelaat word om daaroor
verslag te doen. (Is dit dalk ook wat
Tomaselli (1990:87) met akademiese “en-
gagement” bedoel?) Of dat nuusberigte
eers aan sekere “democratic” komitees
voorgelé moet word vaor hule geplaas
mag word. Of dat verslaggewers eers by
sodanige komitees moet uitklaar hoeveel
mense 'n vergadering in die swart ge-
biede, vir of teen die "struggle”, byge-
woon het. Of die wyse waarop verslag-
gewers met dreigemente van “halssnoer-
moorde” geintimideer word. Of oor die
gewelddadige wyse waarop ‘“demo-
kratiese” groepe ‘n koerant wat hulle nie
aanstaan nie, die sirkulasiestryd aansé
(vergelyk byvoorbeeld die artikels van
Konigkramer, 1990 en Mazwai, 1990 in
die komende uitgawe van Ecquid Novi,
11(2), asook my referaat oor dié tema
voor die 1990-Sakommkongres).

Kortom, vir die akademiese gesprek
sou dit besonder vrugbaar wees indien
Tomaselli kan aantoon waar hy bo-
genoemde en soortgelyke aksies uit die
“demokratiese beweging” en 'demo-
kratiese prosesse” (wat hy so hoog aan-
slaan, vergelyk 1990:88) sou plaas as
voorbeelde vir die ontwikkeling van 'n
post-apartheid ‘“demokratiese media-
struktuur” wat hy in terme van sy analise
voorsien (Tomaselli, 1990:92).

Die voortsetting van die gesprek hoef
egter nie op twee teenoorstaande spore
te loop nie. Nadat Tomaselli (1990:88) die
Siebert-persmodel effektief as totaal ir-
relevant afgeskryf het, is die ironie dat hy
juis op die spoor van dié model, of min-
stens soortgelyk daaraan, die outoritére
en die (kommersieel-)libertynse sieninge
van die pers vir 'n post-apartheid Suid-
Afrika uitskakel en dan by 'n gesub-



sidieerde pers (Tomaselli, 1990:92) uit-
kom wat niks anders as ‘n ontwikkelende
sosiale- en perssisteem is nie. Of dan wel,
'n “developmental media system” vir 'n
post-apartheid-Suid-Afrika soos ek in my
artikel aangetoon het (1989:35-36).

Toegegee, Tomaselli (1990) gebruik
nie werklik die Siebert-model in die tradi-
sionele sin nie. Hy verwys byvoorbeeld
glad nie na die Kommunistiese persstel-
sel, die aard en die invioed daarvan op
persvryheid nie. Dit bied geleentheid vir
'n interessante navorsingsvraag. Sou 'n
rede vir die betrokke weglating dalk geleé
wees in die noue bande wat die Suid-
Afrikaanse Kommunistiese Party met
bepaalde ‘“demokratiese” vryheids-
bewegings, hul media-beleid en -optrede
het?

Daar moet ook toegegee word dat
Tomaselli wel daarna verwys dat
“sosiaal-demokratiese koerante’” druk
van sekere elemente van die Suid-
Afrikaanse linkse groepering te wagte kan
wees wat “accountability’” teenoor die
“Movement” vereis. So is Tomaselli ook
daarvan bewus dat die Weekly Mail vol-
gens sekere kritici “‘gedissiplineer” moet
word omdat die koerant homself nie
duidelik *‘accountable” aan ‘‘demo-
kratiese strukture” gemaak het nie. As
deel van die Suid-Afrikaanse “Left"” skryf
(Tomaselli, 1990:91) dan onder meer dat
sekere vrae nog oor bogenoemde
aspekte gevra moet word en dat daar oor
die hele kwessie van ‘‘accountability”
tans in die progressiewe media gedebat-
teer word.

Dit is met opwinding en afwagting dat
die leser Tomaselli (1990:91) se voor-
stelle aan die hand van Habermas van
nader beskou oor hoe die probleme van
die “Left” oor druk en aandrang op “ac-
countability” deur die media aan die
“Movement” in die toekoms opgelos
(resolve) moet word. Tomaselli se ant-
woord? Takel apartheid deur die
“debunking of apartheid structures” en

deur die mabilisering van demokratiese
opposisie teen apartheid.

Wat Tomaselli dus effektief onder die
vaandel van akademiese denke en
navorsing sé, is. Hanteer die probleem
van ondemokratiese optrede van die
linkse ““Democratic Movement” deur die
aandag en klem na die voorstanders van
apartheid-strukture (wat Tomaselli nie
spesifiseer nie) te verskuif en val hulle dan
aan. In terme van die konsep van struk-
turele geweld (vergelyk byvoorbeeld
Kotzé, 1984:46), kan uiteraard steeds
geargqumenteer word dat apartheidstruk-
tute wat in die weg van 'n ware
demokratiseringsproses staan, teenge-
werk moet word, maar moet die leser
aanvaar dat bogenoemde hantering van
linkse druk werklik Tomaselli se ernstige
en deurdagte akademiese bedoeling is?
Op dieseifde wyse sé Tomaselli
(1990:91) moet die Arikaanse pers sy et-
niese aannames, outoritére (sic) praktyke
en politieke doelwitte heroorweeg. Die
logiese navorsingsteenvraag is: Geld dit
volgens Tomaselli ook vir die MDM vir
wie die “blind endorsement of violently
enforced minority interests” volgens hom
onaanvaarbaar is (vergelyk byvoorbeeld
weer die artikels van Konigkramer, 1990
en Mazwai, 1990).

STELLINGS

Aan die begin van hierdie kommentaar-
artikel is gesé Tomaselli volg die metode
om 'n aanvegbare (heel dikwels totaal on-
gesubstansieerde) stelling te maak of aan-
names as skynbare feite te stel en dan
‘'n hele argument daarom heen te bou.
Ter afsluitng word nog enkele voorbeelde
van hierdie metode in sy jongste
Communicare-artikel aangetoon wat ook
verband hou met die voorafgaande
bespreking.

Feit/stelling nr |: Die regsreekse
historiese verband tussen die Afrikaanse
pers en (Suid-Afrikaanse) premiers maak



die bestaan van Vrye Weekblad '‘close
to an act of treason” (Tomaselli, 1990:88).

Waar Tomaselli aan hierdie besondere
inligting/stelling kom, dui hy nie eksplisiet
aan nie. Dit is moontlik dat die redakteur
van die betrokke koerant, Max du Preez,
die bron kan wees. Met Tomaselli se me-
tode van omgaan met bronne, is dit eg-
ter nie baie duidelik nie. Wat die grond
vir die stelling is, word nérens aangedui
nie. Die onbevange Suid-Afrikaanse leser
mag moontlik ook dink dit is 'n grap of
dalk 'n sinies-sarkastiese opmerking wat
binne die konteks van die res van die ar-
tikel gelees moet word. Die vraag is eg-
ter: sal hierdie besondere stukkie
Tomaselliaanse Africana nie later in 'n
buitelandse vakartikel in die vorm van 'n
“gesaghebbende” bronverwysing opduik
nie?

Feiv/stelling nr 2: “Many (baie, heel
party, menige) Suid-Afrikaanse premiers
is ook vorige redakteurs (Tomaselli,
1990:88).

'n Deel van die argument rondom
feit/stelling nr 1 word opgebou deur die
“feit” dat baie (many) Suid-Afrikaanse
premiers ook redakteurs was. Volgens
alle voor-die-hand-liggende bronne
(vergelyk byvoorbeeld die Standard En-
cyclopaedia of Southern Africa en ook die
Ensiklopedie van die Wéreld) was slegs
enkele of 'n paar (a few), naamiik twee
van Suid-Afrika se agt premiers, ook
redakteurs (D F Malan van Die Burgeren
H F Verwoerd van Die Transvaler). Die
verskil tussen a few en many lyk dalk op
die oog af na 'n mindere saak, maar dit
is juis dié soort omgang met feite wat vir
die leser probleme met Tomaselli se
navorsingstyl besorg.

Feit/stelling nr 3: Die Afrikaanse pers
... "shield(s) Afrikaners from the realities
of South Africa” wat hulle dan met 'n ex-
tremely narrow media constructed world
view laat (Toaselli, 1990:89-91).

Dit is nie duidelik of bogenoemde

Tomaselli se eie siening of dié van Du
Preez of dalk albei syne is nie. Op grond
waarvan die stellings gemaaV word, is eg-
ter hoegenaamd nie duidelin nie. Word na
die Afrikaanse pers in die huidige of
jongste verlede verwys, of na twintig-
dertig jaar gelede? (Sien Feit/stelling nr 4).

Is die aanname dat Afrikaners net (out-
oritére) Afrikaanse koerante lees en hul
enigste ander media-inligting van die
SAUK kom en dat hul mediawerklikheid
gevolglik net deur die twee instansies ge-
vorm word? Wat laasgenoemde betref,
sal selfs die mees opperviakkige opname
uit byvoorbeeld AMPS-verslae die abso-
lute onsinnigheid van die stelling aantoon
(vergelyk byvoorbeeld ook Stewart,
Marais & De Beer, 1985:74), want on-
geag of Tomaselli se aanname oor die
Afrikaanse koerante korrek is of nie, lees
'n baie groot persentasie Afrikaners ook
Engelstalige koerante en ander publika-
sies wat hul visie enigsins behoort te
verbreed.

Feit/stelling nr 4. ... (the Afrikaans
press) never criticised apartheid itself
(Tomaselli, 1990:90).

Weer is dit nie duidelik of dit Tomasel-
li/Du Preez of net eersgeneoemde is wat
hier aan die woord is nie. Elders maak Du
Preez 'n soortgelyke stelling in 'n resen-
sie met betrekking tot die redakteurskap
van P J Cillié (Vrye Weekblad,
1990.09.14) Soos 'n objektiewe waar-
nemer waarskynlik sou kon beweer dat
Tomaselli, om relevant te bly, sy weten-
skaplike hantering van die apartheids-
ideologie en die invloed daarvan op
toekomstige mediakwessies binne die
konteks van die post-2 Februarie
1990-periode sal moet plaas, lyk dit ook
noodsaaklik dat sy denke oor die nou
reeds taamlik wyd geboekstaafde “ont-
voogding” van die Afrikaanse pers
(vergelyk byvoorbeeld Van Deventer,
1989 en Vosloo, 1989) ook 'n tyds- en
evalueringsverskuiwing sal moet onder-
gaan. 'n Betreklik kursoriese oorsig van

67



Afrikaanse persberigte oor apartheid van
die afgelope tyd in die knipseldiens van
die Instituut vir Eietydse Geskiedenis in
Bloemfontein behoort selfs vir die mees
“geslote” navorser op die onbehoudbaar-
heid van bogenoemde stelling te dui.

SLOTOPMERKING

In bogenoemde bespreking is die kwes-
sie nie dat Tomaselli (1990:91) vanuit 'n
bepaalde gesigshoek oor die media skryt
nie (“... we on the Left may find ourselves
... etc”). Sy oud-kollega van die Univer-
siteit van die Witwatersrand stel dit
byvoorbeeld nog duideliker wanneer hy
prontuit in dieselfde uitgawe van Commu-
nicare skryt dat sy navorsing oor die
SATV “... along the lines of the Freedom
Charter” is (Van Zyl, 1990:68). Soos 'n
nieu-Marxistiese antropoloog Scholte
(1986:154) hierdie kwessie duidelik aan
die hand van Kuhn en O'Neill stel: ... all
knowledge about man, including scien-
titic knowledge, presupposes some
metaphysical [and socio-historical] posi-
tion on the relation between human fac-
ticity, knowledge and values.

So ook is byvoorbeeld ‘n Christelik-
wetenskaplike voorwetenskaplike stand-

puntinname in die Suid-Afrikaanse kom-
muniksiewetenskap nie iets nuuts nie
(vergelyk byvoorbeeld Snyman, 1990) en
sou dit dus nie vreemd wees as Tomaselli
aan die hand van 'n radikale en/of linkse
premise argumenteer nie.

Wat egter op die tafel is, is die vraag
of Tomaselli se hantering van feite en
stellings altyd die strawwe maatstaf van
wetenskaplike toetsing kan deurstaan. Te
oordeel aan die bostaande kursoriese
aantekeninge wil dit voorkom of dit wel
'n vraag is wat verdere ontleding verdien,
al stel Tomaselli (1990:87) dat die
betrokke artikel wat hier bespreek is nie
gebaseer is op empiries-kwantitatiewe
navorsing nie, maar as 'n kritiese analise
aangebied is.

As voetnoot moet ek byvoeg dat die
vriendelike woorde wat Tomaselli
(1990:88) my in sy artikel toevoeg, nie
met ondankbaarheid by my verbygegaan
het nie. Die eer waarmee hy my bekroon
omdat ek die eerste is om die begrip post-
apartheid in Communigare te gebruik, sal
ek egter vir 'n wyle eenkant laat totdat
wetenskaplike ontleding van-alle artikels
in die betrokke tydskrif getoon het dat ek
inderdaad op die onderskeiding geregtig
is.




BRONVERWYSINGS

De Beer, A S (1989) The press in post-
apartheid South Africa: a functional analysis,
in Communicare 8(1):28-39. -

De Beer, A S (1990) Dle media en ter-
rorisme: 'n voorlopige verkenning van 'n
aantal altemnatléwe slenings van geweld
in konflikgeblede. Referaat gelewer voor die
14de Jaarkongres van die Suider-Afrikaanse
‘Kommunikasievereniging. Pretoria: RGN-
gebou, 1990-09-06.

Konigkramer, A J (1990) Notes on the intimi-
dation campaign against ILLANGA. To be pub-
lished in Ecquid Novi, 11(2).

Kotzé, D A (1984) Plesg ons politieke
geweld? Kaapstad: Human & Rousseau.

McQuail, D. (\1 983) Mass communication
theory. London: Sage.

Mazwai, T (1990) Media for the masses. To be
published in' Ecquid Novi, 11(2).

Scholte, B (1986) Critical anthropology since
its reinvention. In: Kahn, J S & J R Liobera,

1986: The anthropology of pre-capltalist
socletles. London: Macmillan. Pp 148-184.

Siebert, F S, T B Peterson & W Schramm
(1956) Four theorles of the press. Urbana:
University of illinois Press.

Stewart, G M, H C Marais & A S De Beer
(1985) Toegang tot die media in Suid-Afrika.
in: Marais, H C e.a., 1985: Kommunlkasle In
'n verdeelde samelewing. Pretoria; Raad vir
Geesteswetenskap” like Navorsing. Pp 57-76.

Tomaselli, K & Louw, E (1990) ‘Vrye Week-
blad’ and post-apartheid mania: what to do with
the press? In Communicare, 9(1)87-92.

Van Deventer, H J (1989) South Africa: con-
trolling the news. In Ecquld Novl,
10(182):204-213.

Van Zyl, J (1990) Pre-election coverage by
SABC-TV of the 1989 General Election. A case
study in news construction. In Communicare,
9(1):68-77.

Vosloo, T (1989) The press as watchdog of
corruption. In Ecquld Novl, 10(1&2):188-203.





