
MONITORING THE MEDIA: A SHIFT FROM 
VERTICAL TO HORIZONTAL MONITORING. 

John van Zyl and Lara Kantor 

ABSTRACT 

The Media Monltonng Project (MW') wu 
the leading organisation monitoring the 
total output of news in radio, television 
and print before and during South 
Afriei. fiBt democratic elections in April 
1994. The main obiectJve of the WJP was 
to monitor the vertical top·down 
distribution 0' Information from powefful 
media Institutions to cttlzens InIny 01 
whom were first-Ume voters, the rnalority 
illiterate, unlamUlar with the concept of 
hUNn rights and not accustomed to the 
language of ct.moerac:y. 

After the election. the ,..., has had to 
change Its role from vertical 10 horilontal 
montloring and to observe the equal 
distribution of InfOl'mation TO all citizens, 
and FROM all citizen" and ensure that 
channtl. of Keen are available to ilil 
citizens. A. Hanwlink states: 

"Conventional human rights thinlting 
'oeuses on the verticil statt-cltilen 
relation. This ignOf" the possibility that 
concentration of power In the hand. of 
Individuals c.1In be as threatening as state 
power. Whenever citizens pursue 
different economic intefnts, indivlduaJ 
human rights wiil be under serious 
thrNl Citizens also need to be proteeted 
hom each other" (Harntiink: 12). 

Professor John van Zyf is Dfrector of 
the Applied Broadcasting Centre of 
the School of Dramatic Art al 
Wtwatersrand Universty. 

Lara Kartor is the senior researcher 
of The Media Monloring Project. 
Cummlly she ;s persuing her Masters 
degree at Wtwatersrand University. 

This paper describes the dev_opment of 
the MMP from a vertJcJl to a horizontal 
mode of monitoring. 

23 

HISTORY OF TltE MMP 

From the time that the Nationalist 
government assumed poM!r in 1945 
the broadcast media have been 
perceived to be the voice of the 
state. \lVhen television W3S finally 
introchx:ed in 1976, state skills in 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



utilising the broadcast media for 
propaganda purposes had become 
finely tuned. However, little 
consistent monitoring Of' radio and 
television was undertaken although 
several newspapers expressed 
concern about the disproportionate 
time devoted to editorialising, as 
against hard news, in SASC 
broadcasts. 

A survey reported by The star 
newspaper as eany as 1976 (Anon 
A, 1976) found that South African 
cabinet ministers 'Here getting neany 
10 times more exposure on television 
than spokespersons for all the 
country's opposition parties 
combined. The survey found that: 

In 24 newscasts (neany 8 hours 
of vieVlling time) cabinet ministers 
'Here featured 38 times for a total 
of 27 minutes. Compared Vllith 
this, United Party spokespersons 
were featured 6 times, fora total 
time of about 2 minutes. 

The survey 'Hent on to note some of 
the strategies used by SASC-TV: 

* The promotion"" of 'government 
viewpoints by quoting its ministers 
and officials VwtIile generally not 
recording or inviting the views of its 
critics. 

* The promotion of pro-government 
black spokespersO'ns VwtIile ignoring 
black government critics. 

* Using material' that discredited 
foreign governments that 'Here critical 
of apartheid. 

24 

* Giving pro.minence to violence, 
social discord, race problems and 
oppression elseVwtlere, VwtIile playing 
down similar problems related to the 
Nationalist government's policies. 

* Promoting the spectre of 
Communism. 

* Reporting on black-ruled countries 
in a way likely to create the 
impression that black rule is 
synonymous with violence, chaos 
and impoverishment. 

The issue of state interference in 
news broadcasts was kept alive in 
the press during 1976. In 1977, with 
the prospect of an election to be held 
later in the year, Donald Woods, 
IMiting in The Daily Dispatch, stated: 

If you keep your eye on the 
television set you will find that the 
spokesmen of the pro-Nationalist 
53 per cent of the VwtIite voters get 
something like 3 000 per cent 
more opportunity to express their 
political views on TV than the 
spokesmen of the anti-Nationalist 
47 per cent (Anon B: 1977). 

In 1977 a 'Heekly television column, 
on the Sox with John van ZyJ started 
in The star newspaper VwtIich was. to 
consistently and critically analyze the 
output of SA TV for fourteen years 
until 1991. 

In the face of the upcoming election 
Rhodes University Journalism 
Department undertook a quantitative 
monitoring project in November 1977 
under Professor Les Switzer (Anon 
C, 1977). This project was a 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



response to various disturbing 
comments made by SABe 
executives inCluding a'lea~ed note 
circul~ed by Don Briscoe, Manager 
of Children's and . Magazine 
programmes, which stated 
"programmes should follow 
govemment policy, SABCpolicy and 
department policy." AlthoughJaA 
Schutte, Deputy Director 
Programmes, repudiated the 
statement, the suspicion lingered that 
the SABC slavishly followed party 
lines. 

The Rhodes survey followed 
standard content analysis lines. 
News programmes totalling 75 
minutes and 58 seconds were 
monitored and it was found that· 47%· 
of the time was devoted to Nationalist 
Party officials, and 34% of the time 
was devoted to the activities of the 
Nationalist party, a staggering 81 % 
total. The survey ends wth the 
IMlrds: . 

If television is a prime source of 
information about candidates in a 
political campaign, one might well 
question how effectively SABC 
television is fulfilling this function 
in terms of the 1977 election in 
South Africa? 

In 1989 the Institute for A Democratic 
Altemative in South AfriCa (IDASA) 
commissioned the Media Studies 
Unit of the School of Dramatic Art of 
the University of the Witwatersrand to 
monitor the general elections. The 
resulting doCument (Van ZyI: 2) 
showed quite.conCIusively the nature 

and extent of ,the blatant support 
given to the Nationalist Party by 
SABC-TV.Sophisticated propaganda· 
strategies were employed by SABC';:; 
TV ne\NS managers, backed bY' 
similar radio programmes. 

THEBMP 

Two 'years later, in 1991, partly as a 
result of the IDASA project, a 
concerted monitOring project, initiated 
and funded by Hylton Appelbaum of 
the Liberty Life Foundation, was 
started at the Media Studies unit of 
the University of the Witwatersrand. 
The intention was, basically a 
"watchdog" one YAlich would look for 
bias and propaganda in television 
ne\NS and in Agenda specifically. This 
reflected a feeling that in spite of the 
unbanning of the ANC and other 
parties and the release of Nelson 
Mandela the previous year, the n8\NS 
department of' the. SABe was stili 
staffed by the same Total Onslaught 
warriors and that the ne\NS did not 
represent the realities of the new 
South Africa. For instance, resistance 
in the so-called homelands to 
corruption and repression was 
seldom reported. Instances of 
legitimate industrial action (usually 
referred to as "labour unrest") were 
systematically under-reported. 

This initiative became kn<Mtl as;th€.",. 
Broadcast Monitoring Project (BMP,) .. ·· 
and It began to issue statements 
regularly to the media'~l:abouf 
examples of biased reporting..~.'·It 
opted for a qualitative, rather than a 
quantitative, mode of analysis and 

.. ,; 
25 .:::~ ~~: . .-:. 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



adopted as a model the methodology 
devised for monitoring the 1989 
elections for IDASA. At first the 
monitoring was done in conjunction 
v,Ath the Broadcasting Commission of 
the Film and Allied Workers 
Organisation by Bronwyn Keene­
Young. The first study was on the 
TV1 coverage of the plenary session 
Of CODESA 1 in December 1991 
'hfIich was submitted to the. Godesa 
Working Group 1. 

In January 1992 the BMP was 
represented at the Campaign for 
Open Media's "Free, Fair and Open 
Conference" and as a result 
monitoreet'the SABC coverage of the 
'hfIites-Qnlyreferendum. This paper 
subsequently became a submission 
by the COM to Codesa Working 
Group 1 in early April. In May 1992 a 
second researcher, Lara Kantor, was 
appointed and by July 1992, an 
arrangement had been entered into 
with COM through which the 
researchers VvOuld be paid by liberty 
Ufe and COM VvOuld assist in the 
distribution of the reports. In the 
hectic broadcasting negotiations that 
followed in 1993 be~en COM and 
others that resulted i.a. in the 
establishment of the Campaign for 
Independent Broadcasting and the 
appointment of a panel of eminent 
persons to select the new SABC 
Board, the European Gommunity 
added considerable funding to the 
monitoring project thro~gh ·the COM. 

This additional funding enabled the 
BMP to extend its monitoring 
activities. AltlJough it had VvOrked 

closely 'Nith the COM/CIB alliance 
and shared its democratic principles, 
it was decided that the BMP should 
be . seen as independent and not 
aligned 'Nith any political party and on 
April 21st became an autonomous 
body. 

It then began to train a team of 
monitors (dra\M1 mostly from the 
cadet journalists at the Weekly Mail) 
and established regional teams in 
Natal and the Eastern Cape. 
Monitoring was extended beyond the 
main "white" English/Afrikaans 
television news on TV1 to the shorter 
news bulletins on the "black" CCV 
channel. This was soon extended to 
the four main black radio channels 
and ultimately to all of the radio 
channels and the main newspapers. 

(Interestingly. the decision to monitor 
the English "liberal" press was 
greeted ~ some e~,!ors v,Ath some 
indignation' as an 1nfri ngement of 
journalistic freedom.) 

The BMP now converted itself into 
the· Media Monitoring Project (MMP) 
and began actively preparing for the 
task of monitoring the television 
coverage of the pre-election phase of 
the first democratic elections in South 
Africa. Funding was now 
suppl,emented 'by donations from 
various donors includin'g. the 
Canadian Embassy. the AU'stralian 
Embassy and the Belgian 
government. Additional experts in 
media monitoring, like Professor 
Rodney Tiffen· were seconded from 
Australian and Canadian universities. 

26 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



The MMP deemed it to be of vital 
importance that all broadcast news 
and actuality should be monitored 
since South Africans had never had 
the chance to participate in 
democratic electoral procedures and 
it was essential that they should be 
fully informed about issues -of 
national importance. At this stage 
there was a change of emphasis -in_ 
the motivation of the MMP's 
activities. Not only YtCuld there be an 
analysis of news - and actuality for 

'bias and propaganda, but there 
YtCuld also be an account of events 
under-reported, or not covered at all. 

In this the MMP reflected the 
simultaneous struggle in late 1993 
and early 1994 of the Independent' 
Forum for Electoral Education (IFEE) 
Yklich was attempting to get the 
SABe to play a significant role, in 
voter education. It was common 
knowedge that a low tum-out of 
first-time voters at the polls YtCuld 
favour the conservative and rightYIAng 
parties and the SABe was dragging 
its heels in providing ,free airtime for 
voter education programmes. I FEE, 
representing a coalition of some 40 
democraticNGO's arid civic 
organisations, created several 
committees to approve vo.ter 
education scripts meant- for both 
radio and' TV. Through this procedure 
marginalised voters, like ruraJ 
YtCmen, the disabled' and prisoners 
would not be forgotten, and 
d,emocratic prinCiples of civic 
responsibility YtCuld be emphasised. 

I FEE objected to the SABe's p~ans to 

produce and air voter education 
programmes that its staffers had 
Written. Fresh in the 'mind of 
oppositional g.roups was a typical 
policy statement - contained ,in the 
1984 SABe Annual Report 
concerning the Cu"ent Affairs 
programme: 

The talks are offered as an SABe 
editorial in YIkIich, from a ,South 
African point of view, positive 
comment is made on the affairs of 
the day. The broad objectives are 
(1) to project a true picture of 
South African motives, politics, 
problems, achievements and 
goals; (2) to give const~ctive 

guidance to listeners .. "On;, tt\e 
innumerable sitlJations VIkIich' :,are 
continually developing at home ,an 
abroad and' v.41ich., affect th~ f~e 
of the nation;,' and '(3) _ t,o 
counteract influences v..tlichare 
hostile to South Africa and ¥Alich 
seek to undermine the South 
African pattern of society. 

The I FEE initiative had to intervene 
actively when the SABe's 
conservative partners (Die Vroue 
F~dei'asie; Die Landbou Unie etc.) 
insisted on equal time for Afrikaans 
programmes'that included emph!ilSis 
on the right of voters NOT to vo~e! 
These partners also reflected the 
traditional political' view of the 
Nation,alist Party that there should be 
equal representation as a matter of 
course between black and ,v.flite 'in 
spite of the 8 to 1 majority of blacks 
toooites. 

27 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



The establishment of the Democracy 
Education Broadcast Initiative (DEBI) 
late in 1993, v.tIich was a coalition of 
representatives from IFEE and its 
members and the SABC and its 
supporters, marked an important step 
in attempting to bring together the 
state:-supported broadcast media and 
the oppositional media groupings. At 
first there was some disruptive 
games-playing with the DEBI 
secretary' (v.tIo happened to be a 
SABC employee) keeping inaccurate 
records of meetings and failing to 
supply minutes and agendas in time 
for meetings. But after the initial 
skinnishes a working relationship 
was negotiated that detennined the 
amount of airtime and viewng time 
would be devoted to voter education, 
\\tIo Would pay for this time, and, 
crucially, vdlo 'ItOUld.approve of the 
radio and television scripts before 
they were produced. It was decided 
that all scripts would be submitted to 
sub-committees of I FEE for approval 
or'comment. 

The important implication for the 
MMP was that a sort of pre­
monitoring was already taking place 
in the area of voter education and 
that it could therefore devote most of 
its energies to monitoring the news 
on radio and television. 

Mission statement 

The original mission statement of the 
BMP arose from the need to assess 
the extent to v.tIich the SABC was 
fulfilling its obligations as a public 

. broadcaster in terms of internationally 

28 

accepted standards ,of promoting 
fairness, impartiality and diversity of 
opinions. 

The BMP believed that the SABC 
should be informed by the ideals of a 
non-racial, non-sexist, democratic 
South Africa Ywtlich 'Nere fundamental 
to the reconstruction of the society. It 
acknowedged the United Nations 
Universal Declaration of Human 
Rights, particulariy Article 19: 

Everyone has the right to freedom 
of opinion and expression, this 
right includes the hold opinions 
wthout interference and to seek, 
receive and impart information 
and ideas through any media and 
regardless of frontiers. 

This, together wth other Human 
Rightseonventions like the 1978 
UNESCO "Declaration on 
Fundamental Principles concerning 
the Contribution of the-Mass 
Media ... " in its entirety 'Nere taken as 
forming the mission statement of the 
BMP. 

In an internal document approved by 
the Board of Trustees at that time 
(Anon 0, 1993:1) the BMP stated 
that it was essential that first-time 
voters be informed about issues of 
national importance and that it had 
set itself the task of analyzing news 
coverage and publicising the results 
in order to enhance public awareness 
about the manner in Ywtlich the media 
were reporting the political situation: 
It stressed that it was particularly 
concerned wth monitoring the news 
and current affairs, ,output. of the t 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



publicly funded SABC radio and TV 
stations in view of its history of 
propaganda and being the 
mouthpiece of the Nationalist party. 

The SABC \\4th 8.8 million television 

tiol) and all forms of racial 
discrimination and oppression. an~ 
Ytho are unable to make -their 
voices t\eard;\\4thin their OW) 
territories. 

viewers and 12.3 million daily radio Furthermore, the BMP believed that 
listeners had a monopoly over the the SABC. as public -service 
airwaves. In addition, since most broadcaster was obliged to rep~seQt 
South Africans were functionally the social and politi~1 asPin;iti9rls- Of 
illiterate and large sections- of rural the Ythole population. It had the 
South Africa had limited access to obligation to "level the information 
ne\l\lSpapers. SABC radio ne\l\lS was playing field" by redressing racial, 
often the sole source of information cultural and political myths 
(and invariably judged to be accurate propagated during the apartheid 
and impartial by those listeners.) regime. Lastly, the SABC had 
Recognising that the SABC existed in historically been the propaganda arm 
a particular context and time in South of the Nationalist Party govemment. 
African_ history the BMP noted This had resulted in an imbedded 
Resolution 4 .. ~1 adopted in 1970 by - "naturalised" news culture, so 
the General Conference of UNESCO pervasive as to be invisible to the 
Ythich states that the mass media journalists involved it. 
can make a fundamental contribution 
to the furthering of intemational 
understanding and cooperation in the 
interests of peace and human 
welfare. 

Since .the SABC had played an active 
role in disseminating information 
which helped maintain the apartheid 
system it has an added obligation to 
redress past information imbalances. 
As Article 2 of the UNESCO Paris 
Declaration of 1978 states: 

The mass media th~ghout the 
IM>r1d, by reasons of their role, 
contribute to promoting human 
rights, in particular by giving 
expression to oppressed peopl~s 
-Ytho struggle against colonialism, 
neo-colonialism, foreign occUpa-

This meant that even sincere 
attempts to reform news reporting 
from \\4thin IM>uld result in cosmetic 
change at best. The BMP therefore 
had both an educative as weil'-;as 
monitOring role \\4th regard· to the 
SABC. 

THE METHODOLOGY 

At the outset it was decided not_ to 
use a purely quantitative method- of 
news analysis. although it Was 
realised that some empirical data 
IM>Uld be necessary to contextualise 
the findings. 

29 

The shortcomings of the previous 
empirical.Wlrk seemed obvious: 

1) simply timing a ne\l\lS item-using a 
stopwatch does not take·into account 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



the "frame" of the item. For instance, 
a short insert on a politician being 
soft on law and order during a crime 
wave could be highly damaging to his 
party, \M1i1e a long piece Jeaturingan 
unpopular politician could also be 
damaging, 

2) placement tends to ovenide the 
length of a news item. A shOrt lead 
story canies more weight than a 
longer item further dO¥6l the news, 

3) grouping of stories creates an 
internal logical dynamic that 
ovenides length. Three short stories 
on famine in various developing 
countries YAII outweigh a longer piece 
on a successful development 
programme, 

4) one. cannot measure or evaluate 
neVIIS stories that do not appear. 
Events in rural areas or affecting 
marginalised communities are spiked 
or do not become part of the 
cognitive map of the 'MlI1d that 
journalists have. 

5) one has to consider the language 
used for its ideological luggage (wth 
the example of "freedom-fighterl 
terrorist". ) 

An eclectic qualitative methodology 
was devised that drew upon 
discourse analysis, semiotics, 
structuralism and communication 
theory. Drawng upon aspects of the 
IDASA document, the· researchers 
assumed that: 

News is not Simply a complete (or 
incomplete) description of facts, 
but a particular reconstruction of 

reality according to the norms and 
values of some part of society, 
usually the part hat has power. It 
also a~umes t~at i1ews involves 
know edge (short-teon memory) 
and beliefs (long-term memory) 
(Van Zyl: 3). 

The media are a constructed 
representation of the vo1d based on 
a set of conventions which, 
particular1y in the case of electronic 
media, enable it to give a very 
powerful illusion of immediate access 
to reality and truth. Within this, news 
is understood to be a particulany 
highly mediated product. 

News is not a neutral product .. it 
is a cultural artifact, a sequence of 
socially manufactured messages 
'Atlich cany many of the culturally 
dominant assumptions of our 
society (Eldridge, 1993). 

These messages involve choices on 
the part of news 9ditors, journalists, 
camera-persons on the one hand, as 
well as choices on the part of 
viewersllisteners on the other to 
create a preferred reading (Fiske & 
Hartley, 1978: 18). Such a preferred 
reading has much to do wth the 
master narratives of society that have 
been cultivated by the media 
themselves. 

Of course, there is always the 
possibility of subversive readings 
'Atlen the .. media· messages conflict 
wth the lived experience or the 
ideology of the vi ewer/listener. But 
such oppositional readings do not 
detract from. ; the contours and . , . . . 

30 
-~.,: ;', 

.' 

~. '--R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



structures of the preferred meanings fact, creates the content. 

that are being cultivated by the Van Ojjk's oork. raises the issue of 
media. Identification of the strategies the relationship between the 
is necessary, even though one does 
not subscribe to the behaviourist qualitative and quantitative analysis 

of the media. Even though the. BMP 
hypodermic theory of mass had opted for a qualitative ~pproa.ch, 
communication and suppose that 
persuasive messages wll have the it was obvious that.a certain amount. 

of quantitative analysis oould have to 
intended effect immediately. be done. Van Oijk uses the 

However, in a situation Wlere there quantitative to control his mainly 
is a monopoly over media institutions qualitative methodology. He used 
(as there still is over the SABel and information gathered in his 
the press is divided between t\W quantitative analysis of neVIIS reports 
giants (Times Media Limited and The on race related matters (frequency, 
Argus) and t\W smaller Afrikaans placement, type of neVIISpaper, 
groups, there is reason for concern. incidence of certain oords and terms, 
One believes wth Gerbner that target audience etc) For instance, he 
through the "cultivation" of certain counted the frequency of oords used 
beliefs viewers and readers wll be. in 2 755 headlines from different 
encouraged to understand neVIIS in British newspapers and then 
the way the mass media have examined the choice of Wlrds in 
repeatedly and massively interpreted different situations relating to race, as 
them. well as the structure of the oords in 
Teun van Ojjk contributes to this the headline. In general he found ~hat 
argument through his discussion of oords wth negative associations 

were used to describe members of 
the relationship between neVIIS and minority groups, v-A1ile incidents of 
the viewerJlistener/reader's "cognitive 
script." He explains how choices of racism against minorities were 

described in a manner that tended to 
topics, images and oords activate obscure responsibility for racist 
the receiver's selective understanding behaviour. 
of a particular event. This selective 
understanding can be cultivated by . The Glasgow University Media Group 
repetition. The choice of the term adopted a· similar approach, 
"labour unrest" rather than "industrial collecting empirical data on the 
action" will trigger a consumer television coverage of industrial 
society's fear of strikes, for instance. action in Britain. From these statistics 
Van Oijk's study of the way that print they drew Conclusions about the 
media perpetuate racism (Van Dijk, prejudiced representation of striking 
1988) looked at the use of language oork.ers. Aside from dl"a'Mng on the 
in the neVIIS and how the choice of empirical data, they also conducted a 
language impinges on the content, in detailed analYSis of language use and 

31 
::: ... ,,-',. R

ep
ro

du
ce

d 
by

 S
ab

in
et

 G
at

ew
ay

 u
nd

er
 li

ce
nc

e 
gr

an
te

d 
by

 th
e 

Pu
bl

is
he

r (
da

te
d 

20
10

). 



visual codes. 

The BMP drew upon this YoCrk that 
had been done to devise its 0\Ml form 
of discourse analysis. The three 
keystone of this method were: 

1) Finding and analyzing critical 
events. 

A critical event is a narrative, more 
often found ill ne'NS and actuality, but 
also occuning in other programmes. 
This narrative, can -eith.er be directed 
to appear significan('ot it' Can also be 
.the product of an embedded ne'NS 
,culture so naturalised as to be 
unconscious. Critical events are seen 

"as ne'NSYoCrthy, coming easily over 
the "threshold of newsYoCrthiness," 
however, they are often made to 
appear newsworthy through 
faCilitation or manipulation. 
Placement as headline, repetition, 
dramatisation, length, intensity and 
use of language all help create a 
critical event. Beyond the genres of 
ne'NS and actuality a critical event 
can manifest itself, for instance, in an 
educational programme VIkIen VIkIite 
characters are invariably placed in a 
teaching role, and blacks are cast as 
the receivers of knowledge. 

2) Determining the IIFlow of 
Approval. " 

When a ~number of disparate news 
.actuality and other- programme~ 
repeat a certain idea (or variations on 
that idea) then a pattern is cultivated 
that tends to induce a certain 
mind set. This could be a long-term 
strategy stretching over a few years 

or a, short-term plan. A good 
international example YoCuld be the 
flow of approval created by CNN 
about the necessity for Amen-can 
intervention against Saddam HUssein 
in the Gulf War. Another example 
YoCuld 'be the myth of the Total 
(Communist) Onslaught that was so 
carefully CUltivated in South Africa 
during the regime Of P.W. Botha. 

3lMapping the "Spiral 'of Silence." 

Gaps and lacunae in the.,ne'NS can 
contribute to a spi~1 Qt' si'lence in 
VIkIich unwanted ne'NS-r)'J'akers or 
news-items are reflected less and 
less often in m,e news until they 
disappear from, the· news hOrizon 
completely. The" ~'threshold of 
ne'NSYoCrthiness" becomes a very 
effective, unnoticeable form of 
censorship. An NGO or oppositional 
group like IDASA or COSATU finds 
itself mentioned less, and less 
frequently, its leaders are seldom 
accessed, its policies become 
unknO\Ml and the VIkIole structure is 
sent into obscurity, only to be 
revived, if the state so wshes, as a 
re-creation of the same media that 
marginalised it. The trouble is that 
during this "re-creation"period the 
me~i,a can choose- to' "fabricate a 
Vlklole' new setof principles to foist on 
the public who have way of 
evaluating the truth of these 

, principles. 

In 1989 some of the effects that were 
achieved by the SABC through a use 
of the three strategies were the 
followng: 

32 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



a) criminalising political or indu'strial 
protest. By attributing" statements 
about violence to oppositional forces 
or by grouping sequences of violence 
together, a protest or a strike can be 
made to ~ppear violent arid. illegal. 

b) demonising a group or party. By 
suppressing statements about policy 
or strategy by a group, the group can 
be made to appear leader1ess, 
v.4thout principles and this can stir 
deep atavistic feelings of terror in a 
population that fears mob-violence. 

c) constructing the violent actions of 
a police state as legal. By reporting 
that the police were "forced to act" 
and sh0v.4ng the police to be the 
recipients, not the instigators of 
violence, suppression of any protest 
action is legitimised. 

1. Reports by local mainstream 'Pri.ht 
media, independent radio as well' 'as' 
international media: These' were 
assessed daily as means _J?t 
comparing·SABe neVIIS to other neiNS 
sources in tenns of priority, accuracy 
and detail. . ,,-: .. ,i 

2. Original statements released to the 
neVIIS m~ia by organisations or 
iildividuals: These _ were assessed 
daily to evaluate hOW the SASC 
presented the original material. . 

3. Source monitoring - eyewitness 
accounts from BMP mo~itors_ Yetto 
have attended neWS\\()l1hy events: 
This firsthand knowledge is 
invaluable in assessing the SABe's 
representation of the event. 

Content analysis 

1. Bulletin as a Yettole. 

a) What are the headlines? 

b) Wlat news appears in 
bulletin? 

the 

d) valorising the. actions of the police 
through their sharp reaction to a 
"crime-wave." The SABe reporting 
many cases of drug-gang busts, 
ivory-smuggling rings caught and 
child-abusers rounded-up. c) What is the order of the items 'in 

IMPLEMENTA110N OF METHODO- the bulletin? 
LOGY; 'rHE PROGRAMME OF d) What is the length of each item? 

ANALYSIS 2. Individual neVIIS items. 

A programmes of analysis was 
devised that consisted of: 

a) comparative analysis 

b) content analYSis 

c) discourse analYSis. 

a) What information is induded? 

b) Nature, style and mode of 
graphics accompanying the story. 

c) ,Nature, style and mode of visual 
footage. 

Comparative analysis d) Description of allegiance and 
status of organisations and 

Comparative sources can be divided individuals quoted 
into three areas: 

33 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



e} Relationship between actual a} Each new.; broadcast is recorded 
quotes and attributed quotes. and transcribed. 

f) Exclusions and omissions. 

Discourse analysis 

a) Ordering, selection and 
juxtaposition of items 

b) Point of view. 

c) Socially constructed implicit 
meanings in 'AOrd usage ("freedom­
fighter" vs "terrorist", the police 
"said" vs the demonstrators 
"alleged".) 

d) Deliberate vagueness ("Three men 
died in a shootout v.;th police") 

e) Overcompleteness and 
unnecessary detail.("The marchers 
left a lot of litter lying around the 
Union Buildings W"iich has yet to be 
cleared up," or "Patients were 
subjected to extreme discomfort 
W"iile the nursing staff demonstrated 
for higher pay. ") 

f) Semantic strategies. Attribution 
and reversal, blaming the victim 
("The Ciskei Defence Force then 
acted in self defence and shot 
back. ") Unwarranted comparisons 
(follo"";ng an item about malnutrition 
in SA wth an item about Somalia.) 
Hyperbole ("The police are about to 
move in for the kill.") 

g) US and THEM. The creation of 
favoured "in" and relegated "out" 
groups, political, cultural, national or 
global. 

Process of analysiS of news 
broadcasts 

b} Information about each new.; item 
is noted (eg length, placement, 
graphics etc) 

c} This is recorded on a logging sheet 

d} Analysis of the broadcast to 
determine the agenda-setting of the 
SABC 

e) Comparison of this neVIIS wth 
other media reports and source 
monitOring 

f} Factual accuracy of the SABC 
neVIIS report is evaluated. 

g} Detailed discourse analysis of the 
previous quantitative data. 

RESULTS OF THE MONITORING: 
Categories of news stories 

The project chose three categories of 
neVIIS stories as the. focus of the 
analysis. 

During 1992 and 1993, pOlitical 
violence in South Africa soared. The 
violence involved political 
organisations as well as state 
structures and therefore had a 
profound impact on the progress of 
the constitutional negotiations 
process. The first category Wlich the 
project focused on was news 
coverage of violence. This included 
an assessment of the presentation of 
the various players, the extent of the 
cove~ge given to violent incidents 
the context provided to the causes of 
the violence and the manner in W"iich 
perpetrators and victims of violence 

34 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



were portrayed on SAB.C. 

The second category was an 
assessment of the representation of 
the political scenario in the country -
particularly, the portrayal of the 
transition process. The coverage of 
the minority parliament, government 
and structures of apartheid such as 
the homelands and self-governing 
territories was also examined. This 
area of analysiS laid the ground'Mlrk 
for the project's focus on the 
coverage of the election. 

The third category was an analysis of 
how the SABC was responding to the 
changing socio-economic 
environment in the country. SABC 
coverage of various socio-economic 
issues, such as housing, social 
services, poverty, and labour was 
assessed in terms of the priority 
afforded to them by the SABC and 
the discourse through v.tIich the 
issues were represented. 

The BMP was always concerned that 
its research not just be an academic 
exercise but that it be distributed to 
those organisations wth an interest 
in the transformation of the South 
African media. To this end, reports 
were issued every t'Ml weeks to a 
wde variety of political, media, 
academic and monitoring 
organisations, as well as the SABC's 
board and editorial management. A 
bi-monthly newsletter reviewing 
particular aspects of news coverage 
and commenting on the process of 
change wthin the SABC was also 
sent out. 

Performance of the SABe in 1993 

At the end of 1993, the th.~n 
Broadcast Monitoring Project 
released a report entitled "6 Months 
of the New SABC". The report Was 
an overview of SABC news and 
current affairs coverage in the six 
months since the new board . of 
control had assumed office. The 
report found that there had been 
"little substantial change in either 
radio or television news Iroadcasts", 
that "many of the Old-style myths and 
prejudices are still evident in the 
news bulletins" and that "a bias 
towards the government is clearly 
manifest in much political reporting." 

The report stated that the SABC's 
institutional structure was one of the 
determining factors in its failure to 
reorient the content of its news 
programming. 

The structural separations between 
broadcast channels at the SABC 
were one of the major problems 
influencing news coverage. On 
television there were clear racial and 
ethnic differences between CCV (the 
"black" broadcasting service) and 
TV1 (the "white" broadcasting 
service). The news bull etins were 
produced separately by black and 
v.tIite journalists and editorial teams 
v.tIich, aside from resulting in an 
unnecessary duplication of 
resources, often resulted in the 
development of "black news" and 
"v.tIite news". There was a marked 
difference in coverage between the 
t'Ml news services. Black political 

35 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



parties received less time on TV1 
than on eev, and traditionally vMe 
political parties were prioritised on 
TV1 news. Moreover, the prqect 
provided several examples or ClreS 

in· Wlich TV1 and ecv had given 
::; differklg, sometimes conflicting, 

'perspectives on news issues of 
national importance. 

Finally, the report concluded: 

The research undertaken by Ihe 
Broadcast Monitoring Project over 
the past year has shO\\fl tim 
SABC news services have 
revealed a distinct sympa1hy 
towards government and stae 
institutions, while largely 
misrepresenting or under­
r¢presenting opposition political 
organisations, particularly those 
organisations VIttlo have opposed 
apartheid in th,e past. 
Simultaneously SABe has 
continued to perpetuate a radaI 
division in its news coverage-bdh 
by retaining an infrastructure that 
was essentially based on Ihe 
policy of separate deve/opmert, 
and by marginalising black society 

,. ,and perpetuating racist myths in 
.', its news coverage. '. 

,~ Less than another ·six months later 
however, the MMP was to oondude 
that there had been an improvement 
in SABe news coverage and that Ihe 
SA Be and other media's coverage of 
the election had been adequate. 

As has been noted above the.MMP 
changed its monitoring operaion 
quite considerably in the four rrmth 

36 

period before the election and it was 
decided that it should monitor a wder 
sample of media including the print 
media and independent radio. The 
point of departure at this stage was 
to assess the role played by the 
South African media in covering the 
country's first democratic elections. 
The project saw the key standards in 
the media's news reporting as: 

* That there be equitable treatment of 
all parties. 

* That there be no discrimination 
against any political party, that there 
be no preference for any political 
party and no prejudice against any 
party. 

* That there be no material reported 
as news Y1t11ich was intended to 
support or advance the interests of 
any political party. 

The MMP was not solely concerned 
'lAth the coverage of different political 
parties. The project also wanted to 
ensure the electorate was kept fully 
informed of the election processes 
and policy issues, 

The research was distributed in the 
form of a Daily Report. From the 
beginning of February, Daily Reports 
were sent out each morning to a 
mailing list of over 50 organisations 
comprising local and international 
monitOring groups, embassies, the 
media and political parties. each 
Daily Report was a critique of the 
news of the past 24 hours. The Daily 
Reports ai-so' contained a 
commentary section· which 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



highlighted particular1y interesting or 
noteworthy aspects of the previous 
day's coverage. 

The MMP was also cOntracted by the 
Independent Media. Commission 
(IMC) to undertake some of the 
monitoring on behalf of the 
commission. The IMC was one of the 
statutory structures set up during the 
multiparty negotiating process to 
monitor and observe South Africa's 
first democratic elections. 

The IMC's task was to ensure that all 
participating political parties were 
treated equitably on editorial 
programmes broadcast on all South 
African broadcasters. The monitoring 
results of the MMP and the South 
African Communications Services 
(Wlich provided statistical data) were 
synthesised by an analysis unit in the 
IMC's Broadcasting Directorate. It 
was on the basis of the synthesised 
monitoring results, that the 
Directorate made the decision 
whether to initiate a complaint 
against a particular broadcaster. 

For the purpose of the project's 
monitoring system, some of the 
monitors (working on selected 
electronic media) were asked to 
make further evaluations and 
numerically code the work. The 
primary,aims of this were to examine 
the way in Wlich political stories were 
structured, and the attention and type 
of coverage given to different parties 
and groups" and to different issues 
and themes. 

At the end of March, the MMP 

printed and distributed a report on 
the project's· interim findings. The 
MMP's Final Report was produced in 
the week after the election. 

Media performance during the 
election 

In its Final Report, the' MMP 
concluded that, overall, the media 
had recognised the importance of the 
election, and had aided the 
democratic process by according it 
extensive coverage. In giving access 
to a variety of view.), the media had 
contributed to climate favourable to a 
free and fair election. As expected, 
the coverage of political new.) during 
the election was extensive. The MMP 
found that in television neYJS, political 
stories often took up more than half 
the bulletin during the election period. 
The MMP concluded that the media 
coverage certainly did nothing to 
invalidate the election result The 
MMP observed nothing on radio or 
television to substantially advantage 
or disadvantage any party to the 
extent it could be claimed the 
election result was unfair1y skewed. 

The MMP's final figures on WlO 
appeared in the new.) did not present 
any gross departures from Wlat 
might be expected given the electqral 
support and political resources of the 

37 

major organisations. .,. 

In current affairs programmes, 
considerable effort was mad,e to give 
all players - including mino~ty~pa'rties 
- adequate opportunity to Pllt their 
case. In new.) programmes, the 
campaigns and policies of major 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



parties - and their reactions to those 
of their opponents - were covered 
extensively. 

The prolonged election campaign 
was therefore a period of growth and 
improvement in· media performance. 
Experimentation with formats 
designed to provide greater pluralism 
gradually improved reporting of 
·political violence etc. 

In some ways, the process of growth 
could be said to have climaxed with 
the SABC's coverage of the election 
days themselves, achieving a 
sustained quality of coverage that 
little preceding it 'MJuld have led one 
to predict. As a result, the media 
fostered an atmosphere of diversity 
and open-endedness in the political 
process. 

However, the country's first 
democratic election produced many 
new challenges for the media, 
challenges to YAlich they did not 
always respond with sufficient 
professionalism. The MMP identified 
a number ·of shortcomings in media 
performance. The following is a 
summary of some of the project's 
observations. 

Lack of critical analysis 

Careful scrutiny and penetrating 
analysis of political claims and 
counter-claims were frequently 
lacking during the campaign. The role 
of the news media should be to 
provide information and analysis on 
the parties' policies. To do so, 
reporters must sift through a 

mountain of policies, statements, 
interviews, claim and counter claim -
cut through the speculation, hype and 
metoric - to get to the real issues of 
the campaign. But too often, political 
speeches or statements were 
reported without the real story being 
told. This lack of critical analysis 
meant the message was omitted. 
The presentation of policy took 
second place to a concentration on 
personalities or tangential issues. 
News became "event-driven" rather 
than "issue-driven." 

The dominant issues for the media 
were those dealing with the political 
and electoral process itself. Only 
38% of stories on television were 
deemed to have a clear reference to 
policy and over 60% of these 
involved issues to do with the political 
process. Relegated to virtual 
invisibility during the campaign were 
economic policy questions (about 1% 
of policy references) and questions to 
do with social policies and quality of 
life (2%). 

Politicians appeared frequently in the 
news (coding revealed 1177 quotes 
from political representatives) and 
were too often allowed to set and 
control the news agenda. There was 
also lack of editorial initiative in 
evaluating, or relating the claims of 
politicians from different parties to 
each other, at least in the same 
story. Many stories had a simple 
source structure in YAlich the political 
figures were able to put their views, 
without any counter-arguments, even 
by those they were m~king claims 

38 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



about. 

Editorial direction 

Some South African media (notably 
the Afrikaans press and the SABC) 
have a legacy of passive, obedient 
and unquestioning editorial practice. 
This manifested itself in a number of 
different ways: in the presentation of 
ne'NS and cUlTent affairs, in the 
quality of intervie'NS, and in particular, 
the failure of the SABC to keep up 
....;th international stories, and in the 
broadcasters' ability to cover stories 
as they break. 

Ne'NS programmes were often slow 
off the mark to cover major events. 
On occasion, important stories were 
allowed to die because of an inability 
on the part of journalists to do 
follow-up legwork. Consequently, 
issues sometimes remained 
unresolved, statements unchallenged 
and the real story untold. In the 
electronic media, the major gist for 
the ne'NS-mill was provided by public 
oCcasions and the publicity seeking 
activities of political groups and 
institutions. 

Three major categories could be 
distinguished. The first, comprising 
almost half of the ne'NS occasions 
reported, involved deliberate publicity 
moves and public campaigning. The 
second large group of news 
generating ocCasions were fonnal 
meetings and the proceedings of 
political institutions, totalling abOut 
20% 

The third group of story occasions 

involved v.A1at can be broadly labelled 
as diSorder ne'NS. Incidents of grouP. 
violenct)(4%), strikes (5%)andoth"er 
protest activity (5%) were the staples 
of this coverage. 

The extent to v.A1ich the electronic 
media were reacting blindly to media 
events constructed by major political 
players, and to obvious public events; 
was ShOWl by the rarity of reports 
based primarily on media enterprise 
and irwjepth journalism. Only t'M> 
television stories were labelled as 
special media reports. None were 
specifically called special 
investigations. The MMP was 
concerned that the reporting of some 
issues was so fragmented that it 
concealed or distorted the real story. 
This was especially true of the 
treatment of violence in kwaZulul 
Natal by some media. The story was 
not an easy one to report on because 
of the remoteness of the area. The 
confused and uncertain situation was 
not helped by the contradictory 
statements of some party officials. 
However, the fragmented way in 
v.A1ich some of the South African 
media covered the incidents of 
violence and the comments of public 
figures did nothing to build a coherent 
picture of v.A1at was happening in the 
province. As part of its Interim 
Report, the MMP proposed four 
points as a media guide for reporting 
of violence. They were: 

39 

1. All victims of violence should ~e 
treated with equal dignity, 
ilTespective of class, race and 
gender. 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



2. Forecasts and fears of, viole!,)ce 
must be treated wth great caution by. 
the media. 

3, Media reporting should never treat 
the occurrence of violence wth 
indifference, or imply an acceptance 
of its inevitability or acceptability. 

4. As far as possible, media reporting 
should aim to make the incidents 
explicable to their audiences, to 
portray them wth precision, and 
where necessary, pi npoi nt 
responsi bility. 

Sadly though, by the end of the 
election, there was very little 
improvement in violence reporting. 

Audience segregation 

Pertlaps the most important problem 
that the SABC, and to a lesser extent 
the press, failed to counter, was the 
traditional apartheid separation of 
news audiences based on race. 
Although newspapers, radio stations 
and television channels claimed their 
target audiences were not racially 
defined, the selection of news stories 
often betrayed a crude racial 
classification of their audience and 
did little to promote a common cause 
of democracy. 

Vast differences in line-ups, angle 
and tone were noticed frequently. On 
the surface, the idea of a range of 
newsrooms exhibiting different 
approaches, values and attitudes has 
merit because of the diversity a'1d 
choice it offers. However, if~1I it 
means is that each language group·i:s 
provided ~th a single news faGUS 

based on a news editor's racially­
based news judgement, there is no' 
diversity, only biased reporting .. 

CONCLUSION • PROSPECTS FOR 
THE SOUTH AFRICAN MEDIA 

Having successfully crossed ~ major 
hurdle in. its coverag~.,.Q( :South' 
Africa's first democratic . elections, 
South. African media are now faced 
wtha, number of other formidable 
challenges. 

The political order in South Africa has 
changed, and 'A4th it the environment 
that the media operates in. There are 
a range of factors vdlich could 
potentially inhibit a free, Open and 
vigorous South African me~a. As far 
as the electronic media is concerned, 
the Independent Broadcasting 
AuthOrity (IBA) has recently been 
formed, and '1.111 in future, regulate 
the airwaves. This '1.111 have serious 
implications for the broadcasting 
sector. It '1.111 formulate broadcasting 
policy and '1.111 grant licenses, as well 
as regulating such issues as local 
content, license conditions, cross­
oWlership and language policy for 
broadcasters. 

With the domination of the airwaves 
by the state brQadcaster in pre~(ipus 
years, a body such as the IBA),)as 
not existed in South Africa before,' Its 
policy formulations '1.111 cl:l~lIenge the 
SABC's near monQPolization of the 
electronic media and '1.111 have a 
substantial effect Qn. the range an,d 
nature of broadcasting in South 
Africa. Unfortunately the IBA's 
p'rogress so far has been Ii mited, wth 

40 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



the structure seemingly unwllinglyto 
take any major decisions. The media 
and interest groups like the MMP wll 
have to ensure that the IBA plays a 
meaningful and positive role .. and 
does not inhibit the' growth of the 
broadcast media. . 

A second challenge for the media wll 
be attitudes tO\Nards freedom of 
expression and the right to 
information in the new South Africa. 
Although freedom of expression and 
freedom of the press have often been 
proclaimed by the liberation 
movements in the past, the heritage 
of censorship and repression of the 
apartheid era may be difficult to 
eva(je. This \NaS demonstr~ted by the 
July 1994. ~¢ions of th~ Nli!1ister of 
Defence, Joe Modise IMlO got an 
interdict preventing· ttie,Weekly Mail 
and Guardian. newspaper from 
reporting a story involving military 
intelligence. 

While the minister eventually backed 
dOWl, the case sent alarm \Naves 
through the country's media, IMlO are 
fearful of a repeat of past 
impositions. 

Outside of government, there are 
other potential threats to freedom of 
the press and human rights. A 
number of journalists have recently 
been the victims of violent attacks 
lMlile 'M>rking in tOWlships. Unless 
the safety of journalists performing 
their duty in volatile areas can be 
ensured, there is a danger the South 
African media wll continue to only 
reflect the experiences of, and cater 

to the needs of, the predominantly 
lMlite middle-class. 

A third challenge for the South 
African media is a more cryptiC one. 
With the election of the first 
democratic government, a 
hegemonic shift has occurred 
to\Nards national unity and nation 
building and a\Nay from the ethnic 
and racial separatism of the 
apartheid era. With this, there could 
be a danger that outspoken criticism 
of the new order wll quickly translate 
into an anti-South Africanism, lMlere 
critics of government policy wll be 
dismissed as unpatriotic and 
destructive. An ominous note \NaS 
sounded in an address by Deputy 
President Thabo Mbeki'tcdhe Cape 
TQIM1 Press Club in August fnlMlich 
he raised the question of the role of 
the press in a democratic society: 

Does it continue to see itself as 
the conscience of the public, a 
\Natchdog? (That) is' perfectly 
correct lMlen you are addressing 
a system lMlich is unjust and must 
be changed. 

41 

The implication being that in a just 
society the press should relax its 
vigilance and devote)tself to nation­
building. However, the result could be 
that there may be a media system 
lMlich never criticises anything. The 
SABC has yet to prove itself as a 
truly independent broadcaster and 
could continue to follow the party 
line. Other recent evidence of this 
tendency is one paper renoVvfled for 
its virulent criticism of the liberation 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



movement, YIAlich now obsequiously 
praises Mandela and the actions of 
the ANC. While this may not appear 
to be a serious problem in itself, the 
next five years facing South Africa 
are especially important ones. The 
South African public is faced ~th a 
Government of National Unity v-Alich 
has no real political opposition. 

In many ways, it is therefore up to 
the media to play that oppositional 
role. Issues such as the increased 
payment received by new Members 
of Parliament, the cost of the RDP 
and the recent hike in the petrol price 
are controversial decisions for VIklich 
the government could be criticised 
sternly by the media. In the absence 
of an effective political opposition, it 
is up to the media to guard the 
interests of the South African public. 

Horizontal monitoring 

The MMP has associated itself ~th 
the IM)rld-wide move to ensure the 
quality of the provision of infbrmation 
and culture to all citizens. The 
Penang-based Third Wond Nefv..Ork 
is putting civil SOciety interests on the 
agenda, and The People's 
Communication Charter initiative 
YIAlich was launched at the 1994 
IAMCR conference in Seoul (reported 
in the June 1994 IAMCR newsletter) 
can provide the basis for this sort of 
monitoring. 

The sort of horizontal monitori ng that 
The People's Charter implies can be 
detected in its objectives: 

The Charter intends to contribute to a 

42 

critical understanding of the 
significance of communication in the 
daily lives of individuals and peoples; 

The Charter articulates a shared 
position on communication from the 
perspective of people's interests and 
needs; 

The Charter aims to bring to (national 
and international) po/icy making 
processes a set of claims that 
represent people's fundamental right 
to communicate. 

The MMP sees a clear purpose for 
itself in lobbying the media to guard 
the interests of the SA public, and 
monitoring whether they report 
events in South Africa in a fair and 
balanced fashion, informing citizens 
fully and properly. While the MMP 
cannot claim responsibility for the 
changes that have already taken 
place in the South African media, the 
project believes it played an 
important role in raising debates and 
interest in media issues. . It will 
continue to do this. Current areas of 
research are: 

News Bias, Education and 
Development and the Media, Gender 
and Race and the Media and Media 
Legislation and Regulation. 

The MMP continues to release tIM) 
forms of research on a regular basis: 
a monthly publication and a weekly 
Media Update, VIklile also undertaking 
meqia research and analysis for 
other organisations on a contract 
basis. 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 



SOURCES 

ANON A 1976: The star. 12 June. 

ANON B. 1977: Daily Dispatch. 14 
October. 

ANON C. 1977: Political Repre­
sentation on SABC-TV: Content 
Analysis. Rhodes University 
Journalism Department. 
Unpublished paper. 

ANON D. 1993: Broadcast Monitoring 
project. Unpublished methodology 
paper. 

ELDRIDGE, J. (ed.) 1993: Getting 
the message. London: Routledge. 

FISKE, J. & HARTLEY, J. 1978: 
Reading television. London; 
Methuen. 

HAMELlNK, C. The human right to 
communicate in civil society; 
Human Rights and the CSCE: 
Tampere University. 

VAN DIJK, T. 1988: Racism and the 
press/news as discourse. New 
Jersey: LaVvfence Er1baum. 

VAN ZVL, J: Media and Myth. The 
construction of television news. 
IDASA paper. 

43 

R
ep

ro
du

ce
d 

by
 S

ab
in

et
 G

at
ew

ay
 u

nd
er

 li
ce

nc
e 

gr
an

te
d 

by
 th

e 
Pu

bl
is

he
r (

da
te

d 
20

10
). 




